Hej @Lama, det är en väldigt förenklad uträkning du gör, men jag gillar att det är yxiga siffror som ni avrundat uppåt. Det ger ju mer utrymme för kloka tankar och försiktighet. Jag känner igen mig som jg var för 20 år sedan när husköp stod för (lägenhets-)dörren.
Ni sparar alltså 20k. Det är ju svinbra! En del av detta sparar ni väl till ert boende får man anta?
15 k i utgifter för hyra, el, bil, abonnemang, mat, nät etc låter billigt. Vad är så billigt idag? Skulle jag gissa så skulle jag säga 8k + 1k +3k + 1k + 5k +0,5k på det du specar.
Amorteringen ska tas från de 20k ni sparar (som jag ser det). Det är ju pengar som kan plockas ut igen.
Elkostnaden är åt helvete för tilltagen. Där har ni lurats av tidningsrubrikerna vintern 2022. Hälften känns mer realistiskt om inte huset är byggt 1762 eller är 300+ m2. Extrabil bör kunna kosta mindre. Ska ni pendla långt med den på dagsbasis kan jag kanske förstå det, men se er omkring efter andra lösningar.
Det blir dyrare, men man får ju nå’t ör pengarna. Inte minst yta! Dessutom (upplevde och upplever jag det) gör man av med mindre “dumpengar” i hus. Hämtmatskontot krymper, biokontot krymper, öl-på-krogen-kontot krymper etc.
Jag och exet köpte ganska dyrt 2003 och hade inte feta löner, räntorna var högre och det var enkelt att dra runt. Man måste inte renovera allt till toppstandard dag ett. Låt det ta tid, bo in er osv. Det finns massor att spara där. När jag separerade övertog jag lån och hus och hade initialt ångest över räntor (återigen, högre än idag) och att stå själv med utgifterna, men fortsatte som jag hade gjort och förvånades över hur pass enkelt det ändå var.
Vilket för mig tillbaka till starten. Om man har en yxig budget som man skarvat till hela tusenlappar märker man snart att många kostnader ryms inuti de där tusenlapparna. Två mobilabonnemang för t ex 350 styck får plats i samma utgiftstusing som bredbandet. Att upprätthålla så hög sparkvot för DINKs i hyresrätt är inte rimligt i hus. Det måste får kosta mer om ni får ut mer av det. Sedan trollar du ju bort ränteavdraget också. Så lite härligt självbedrägeri och mental bokföring spökar i dina siffror.
Jag kör luftvärmepump i ett ganska stort hus. Jag tycker det funkar fint och är effektivt rent ekonomiskt. Att jag sedan “matar” den med solel är en bonus just nu, men även utan den möjligheten så var just LVP inget jag ångrade.
Men… köp hus om just yta och utemiljö lockar. Inte av andra skäl. Men gå ner på hundralappsnivå och gör en ny kalkyl där ni är ärliga och rimliga så ska det säkert gå ihop mycket rimligare.