Klart ni har råd. Men betala mer i handpenning så ni får ner amorteringen ocg satsa på att komma ner till noll så blir det billigt boende och sen kan ni snabbt börja spara nytt kapital.
Om 20 år bor ni oerhört billigt jmf med många andra.
Klart ni har råd. Men betala mer i handpenning så ni får ner amorteringen ocg satsa på att komma ner till noll så blir det billigt boende och sen kan ni snabbt börja spara nytt kapital.
Om 20 år bor ni oerhört billigt jmf med många andra.
När skiten träffar fläkten kan du pausa CSN-inbetalningar.
Hus är fan fucking-tastic!
Skulle frågat mig igår, när jag låg i diskmaskinen och bytte läckande packning ![]()
När man läser på rikatillsammans skulle man lätt kunna tro att Oracle-Larrys budget var knapp för att köpa en trea i Sthlm och jag blir typ irriterad när folk avråda från att låna 3 miljoner för husköp med helt normala löner. Ok om det vore ett ruckel där man behöver lägga det dubbla för att få det beboeligt, men annars blir det bara löjligt.
Om ni landar ni på 17% i boendekostnad inklusive ränteavdrag minus amortering är det väldigt lågt. Jämför gärna med vad ni kan få för hyresrätter för de pengarna om ni skulle tveka.
Fast bara om man gör som du, enligt dig?
Men hallå, höj nivån. @LBw svarade ju först på TS fråga (och inledde själv med reflektionen att hens svar lutade åt ett mer konservativt håll än tidigare svar i tråden) och fick efter lite mothugg från andra svara för sitt resonemang. Det gick inte över gränsen till ”bara om man gör som jag, gör man rätt”.
Det här känns väldigt optimistiskt.
Frånluftvärmepump och solceller är en riktigt bra kombo maj till september men en kall januaridag har du i princip noll bidrag från solcellerna och frånluftsvärmepumpen går till väldigt stor del med frostskydd som direktverkande el.
Väldigt olika uppvärmningskostnader beroende på om du har en varm eller kall vinter samt hur elpriserna slår. En barnfamilj drar också ofta rejält mer varmvatten för tvätt, tork och hygien jämfört med ett pensionärspar.
Det låter som ett välunderhållet hus när det finns solceller men det framgår inte fullt ut. Men ni har 800 K kvar om något skulle hända. Så ni står på trygg mark där.
När det gäller månadsbudgeten så är den bra också med 24 K kvar efter boende, fasta kostnader och lite nöje. Vi flyttade in i vårt hus för 9 mån sen och precis som andra har skrivit så är första året dyrt med lite renovering, möbler, trädgårdsredskap osv. Men kom ihåg att ni väljer själv takten där. Man kan köpa pö om pö. Allt behöver inte lösas första året.
När det kommer till ekonomisk risk så är den låg. Kom ihåg att man kan pausa amortering och CSN om man blir arbetslös. Dessutom är du med i facket så du får en peng därifrån vid arbetslöshet.
Ni verkar ha grym koll på er ekonomi och har sparat ihop en fin slant. Det är bara att köra på. Efter 3-6 mån så har man glömt sina gamla utgifter och man har vant sig vid de nya. Sen går det fem år och ni har högre löner (6-7 K netto mer vid 2 % per år) och amorterat 10 % (-1 K i mån vid samma ränta). Det blir kanon!
Lycka till!