Drömhuset eller det billigare huset - hur hade ni tänkt?

Om det genuint och väl genomtänkt är ert drömhus så är det bara att slå till! Ett drömhus som sätter extra guldkant på livet är värt varenda öre (om man klarar utgifterna) och kapar garanterat många andra kostnader man hade tidigare.

Er situation liknar väldigt mycket den situation vi själva var i för 25 år sedan fast vi gick ner i storlek och standard men med ett drömläge utöver det vanliga som dessutom passade precis med vår livsstil och våra intressen. Omräknat låter det även som ungefär samma ekonomiska läge med huspriserna och våra dåvarande löner på den tiden.

Vi har under hela resan sedan dessutom renoverat och byggt om löpande i lagom takt utan stress och har nu ett skuldfritt modernt boende, bra isolerat och solpaneler och allt annat vi drömde om tidigare och på köpet väldigt låga boendekostnader inför pensioneringen om några år. En del av detta kanske ni slipper med en mer modern standard redan från början?

Som skrevs innan

var det precis så vi resonerade när svärmor lite oroligt påpekade: “Tänk om ni blir arbetslösa och inte har råd att bo kvar om 10 år…

Mitt svar då var direkt: “Ja men man lever bara en gång och då har vi ju i alla fall fått bo där i 10 år av våra liv. Ingen av oss lever för evigt!

2 gillningar

Utan att ha räknat supernoga på er kalkyl så tänker jag att ni fullständigt självklart ska köpa drömhuset. Ni kommer ju ner på en belåningsgrad på 50% direkt vilket är väldigt lågt.

Sedan kommer inflationen att äta upp lånen som del av lönen. Säg att det är en inflation på 3% och ni lånar 3,5 miljoner. På 10 år så kommer lånet att ha minskat till motsvarande 2,6 miljoner i dagens penningvärde även om ni inte amorterar något. Om ni inte amorterar en spänn under hela yrkeslivet så kommer lånet att motsvara 1,4 miljoner i dagens penningvärde när ni blir 60.

Sen är ni i 30-årsåldern. Er karriär ligger framför er. Se båda till att försöka byta till mer välbetalda jobb ungefär vart 3:e år även om ni trivs där ni är nu. Då kommer lönenivåerna att gå upp rejält. Hade ni 70 efter skatt nu? Då skulle jag tro att ni ligger på ca 45’ i lön bägge två. Det är visserligen bra men inte någon jättehög lön och det borde gå att få upp den rejält med lite karriärutveckling.

Köp huset, amortera inte överdrivet, töm inte sparkontona, betala räntorna. Blir det hårda tider så låt sparkontona gå back ett tag. Det här kommer inte att bli något som helst problem om ni inte skiljer er. Kanske får ni något arv senare också? Då kan ni amortera med det.

1 gillning

Bara att slå till. Låter rimligt faktiskt med avseende på kostnad och inkomst. Ett fint hem ger lycka och välbehag,

Värre att sitta i ett hus som man inte är riktigt nöjd med. I längden är bostäder bra investeringar och nu är räntorna på väg ner också.

1 gillning

Det låter som om det skulle vara möjligt rent inköpsmässigt. Det kan dock vara svårt att råda rent strategiskt eftersom man behöver veta lite om den lokala marknaden. Om något är prissatt högre än andra villor i samma område är det vettigt att reflektera över varför. Är det värden om håller i sig över tid även när huset är 30-40 år gammalt? Eller handlar en del om att huset fortfarande känns hyfsat nytt och fräscht? Om huset är byggt 2008 så kanske det blir dags för en del underhåll inom de kommande åren för att behålla husets värde. Hur ser det ut tex med poolen som kan vara dyr att renovera? Hur är det med resten? Finns det gamla tekniksystem inbyggda som man kan vilja byta ut (tänker tex på internet och mediasystem och liknande ”infrastruktur” som det hänt en del med sen 2008)?

En nackdel som jag har upplevt är att större hus kan vara svårare att underhålla pga att de är just stora. Har man tex 8-10 fönster att renovera är det lite mer hanterbart än 20+ fönster. Allt blir förstås också mer kostsamt. Ett stort hus med många finesser som kan krångla kostar också mer tid och energi.

Mitt råd skulle alltså vara att gå in i köpet med öppna ögon för nackdelarna och inte bara förtrollas av att huset är spännande.

Ni verkar ha räknat ordentligt och budgeten håller. Då ska drömhus köpas.
Har ni också gjort en alternativ busget som inkluderar högre räntor och en som går arbetslös ett år? Om inte, räkna igen.

Sedan hade jag inte betalat för saker som pool och jacuzzi, men nu är det inte heller mitt drömhus.

Lycka till! :+1:

4 gillningar

Jag hade tänkt att en stor del av era inkomster går till ert drömboende, närmare bestämt 40% av er disponibla inkomst.
Men jag är klart äldre än vad du är, har en annan horisont.

Sedan gäller det att främst ha en buffert som täcker 3-4 månaders utgifter.
Dessutom kunna lägga undan 10-20% av er inkomst för framtiden.
Har ni ingen bil eller planerar familj?

Omöjligt att svara på om det är värt att lägga dessa pengar i ert boende, detta måste man värdera själv. En känsla som säger dig att du verkligen ha det, detta kan ingen förneka.

Du är ung kommer sannolikt ha många år att amortera och spara, men ett boende är eg bara ett sätt att få tak över huvudet och till slut blir det vardag i ert boende ändå.

//E

En tredjedel av de 40% är amortering så egentligen är det inte särskilt högt.

När jag behöll mitt hus efter separation låg jag närmare 50% utan amortering, det är inga problem om man vill och prioriterar sitt boende.

Såg någon som skrev om att titta på den lokala marknaden, kan man tro att huset behåller sitt värde och är någorlunda lätt att sälja igen om något skulle skita sig är det enda orosmolnet jag kan se, annars kör på.

Några tankar nedan.
Vi köpte precis vårt drömboende som var något billigare än ert och med något högre löner men känner igen funderingarna.

-Har du räknat på engångskostnsder för köp och försäljning? För vår del landar vi nog inte under 250k trots att jag försökt hålla igen. Mycket pga pantbrev som är ett otyg.

• Finns pengar kvar för nöjen, barn, transport och större engångsköp? Som andra skrivit faller inkomsterna drastiskt med barn…
  • Större renoveringar kanske inte behöver sparas till om ni har låg belåning?
  • Beaktar du alternativkostnaden för att binda mycket kapital i boendet? Kan absolut vara värt det men också bra att tänka på för och nackdelar med att amortera/låna. Tex är det smartare att låna nu när ni jobbar heltid med bara ett barn och investera delar av pengarna som kan användas för framtida underhåll?

Lycka till! Att köpa livskvalitet tror jag få ångrar.

1 gillning

Jag skulle säga att om det genuint är ert drömhus så ska ni köpa det då jag anser att ni har råd och ni har dessutom tiden på er sida.

Men ställ en fråga, är ni nykära i huset eller är det på riktigt ert drömhus?

2 gillningar

Är detta verkligen en seriöst ställd fråga?

Om jag förstår det rätt så har ni med det nya huset, enligt din egen kalkyl, efter alla fasta utgifter, inklusive amortering (!) 30000 kr kvar varje månad. Hur mycket mer än så tänker du själv är rimligt att ha som “gummiband” i sin ekonomi per månad? Ni kan med detta hus spara 360 000 kr per år, vilket motsvarar en årsinkomst för många. Före skatt.

1 gillning

Jag personligen tycker ett bra boende är väldigt viktigt för att må bra. Om 20 år kommer ni se tillbaka och njuta av att ni bott stort och fint.
Det jag tycker är synd är den dyra driftkostnaden. Det är ju pengar i sjön på ett annat sätt än själva boendet. Går det att få ner?

Drömhuset är bara ett drömhus den första tiden, när släkt och vänner varit på besök några gånger är det som vilket hus som helst, man vänjer sig snabbt vid allt utom kostnaden.

5 gillningar

Varför skulle det vara generellt så? Förmodligen för den som har få eller inga intressen som man vill eller kan göra hemmavid eller om man bara lever genom andra och inte sig själv. Men om man kan göra det mesta man prioriterar och tycker om att göra hemmavid blir inte bara livet rikare utan även billigare. Eller i vilket fall som helst inte dyrare.

Jag/vi skulle tycka livet var betydligt tråkigare att t.ex inte kunna (hemma)

• Grilla och ta en öl eller ett glas vin i trädgården, själva eller med vänner
  • Lyssna på näktergalen eller vilken annan vacker fågelsång som helst
  • Komponera och spela hög musik eller titta på film när jag vill på dygnet
  • En verkstad där jag kan tillverka, MulleMecka och reparera saker
  • Gott om plats för förvaring (dock inte alltid bara en fördel…)
  • Elda med ved som jag sågat och huggit själv
  • Renovera eller bygga enligt eget tycke och smak utan att någon annan lägger sig i
  • Odla lite kryddor och grönsaker
  • Träna chippar och puttning i trädgården
  • Dra upp en abborre eller två till frukost eller middag från egen brygga
  • Fiska på isen vintertid
  • Ta en tur med båten utan att behöva åka iväg någonstans
  • Bada på stranden på sommaren, isvak på vintern och i bubbelkopp
  • Åka skridskor och skidor
  • Ha nära till naturen
  • mm mm

Genom att välja bort att bo nära 08-området, i innerstan eller andra attraktiva platser utefter kusterna har vi med inkomster under medianlönen här på RT och utan arv haft förmånen att ha vårt drömboende i snart 25 år. Och kommer att bo kvar här tills vi av någon anledningen blir tvungna att flytta eller lämnar jordelivet i horisontalläge!

Men det är helt ok att göra andra val i livet eller prioritera på annat vis om man har möjlighet. Vi är alla olika!

4 gillningar

Jag känner en trygghet i att amortera fastän jag vet att investeringar kan ge bättre avkastning.

Min lön ligger på ca 40 ut och sambons 30 men hon har bättre förutsättningar att få upp sin lön närmsta åren.

Tanken på inflation som driver ner penningvärdet är intressant men svårt att tänka långsiktigt när man betalar höga räntor för stunden.

1 gillning

Är ju mestadels vitvaror som har tiden inne för att bytas ut och eventuellt media teknik.

Medans fönster, tak och fasad ser ut som nytt.
Huset är utöver det vanliga och läget ligger nära vattnet där båtplats ingår samt möjlighet till bad och långa promenader efter vattnet som jag tror är bra för prisbilden även i framtiden.

Det är poolen jag har lite funderingar kring.
Det är en betongpool med mosaik och kostar ca 10-12k / år i uppvärmning och kemikalier och ska ha en livslängd på 50år vid bra underhåll.

Betong tenderar ju att spricka, kakel ( mosaik ) tenderar att lossna så vet inte riktigt hur jag får fram underhållskostnader för just det och hur man går tillväga ifall det skulle hända.

1 gillning

Vad jag menar är att ni inte behöver vara oroliga. Ett lån på 3-4 mijoner när ni är två personer med stor uppsida i karriärutvecklingen är inte så mycket. Ni kan lätt hantera det idag, och kommer ännu lättare att hantera det framöver.

2 gillningar

Förhoppningsvis så sjunker väl den procentuella delen vi lägger på huset successivt år för år så vi når en mer behaglig nivå.

Vi har 2 bilar och en liten grabb på 2 månader.

Bufferten kommer finnas för 1år utan inkomst men då räknar jag inte med att saker går sönder så den kalkylen kan bli betydligt sämre snabbt.

1 gillning

Frågan är seriöst ställd och det räcker ju att någon av oss blir långtidssjukskriven och kalkylen blir betydligt sämre väldigt fort.

Därav mina funderingar kring underhåll av pool och jacuzzi för att minimera risken för höga oförutsedda utgifter.

Folk har svarat allt från ifall det är rimligt att lägga så stor del av vår inkomst på boendet då vi inte tjänar multum.
Någon tyckte man skulle ha 1miljon i buffert och någon annan att det var för dyrt förhållandevis till våra inkomster.

Lite blandade svar och mycket matnyttig att tänka på

1 gillning

Har man hittat sitt drömboende så går det inte att vara rationell.
Bara att slå till, eller ska man ha mera marginaler?

Fast om du belånar mindre än 50% cash på boendet är amorteringen = 0 kronor, glöm inte kostnaden för pantbrev och lagfarten.

Antar att ni netto ligger runt 55 tkr/mån och har utgifter totalt på drygt 40 tkr. och kvar att leva på eller KALP ca 15000
Inget sparande i detta

Personligen tycker underhållet är en underskattad kostnad som är utanför driftskostnaden.

Säger bara wow! Vilken fin ekonomisk situation ni lyckats jobba er till så tidigt i livet. Mycket imponerande. Det ihop med att ni verkar ha en genomtänkt budget talar för att ni vet vad ni gör om ni köper. Så om något par ska göra ett sådant köp så är det kanske ni:)

Sedan behöver det ju inte stå mellan de två alternativ som du skriver. Det kanske finns en “nästan” drömhus för ca 4-5 milj som ännu inte kommit ut. Är lätt att falla i fällan om att det bara finns ett drömhus

3 gillningar