Drömhuset eller det billigare huset - hur hade ni tänkt?

Ursäkta om det blev lite otydligt, lönerna ligger på 70 netto.

Har räknat lite mer detaljerat och på vad våran maxgräns skulle vara. Landar i att vi inte vill låna mer än 4miljoner.

Drömhuset
Inköp 7.000.000
Insats 3.000.000
Lagfart 105.000
Lån 4.000.000
Ränta 3% 10.000kr (ränteavdrag 36.000 jämka?
Driftkostnad 7.500
Amotering 5.000
Underhålls buffert 5.000

Totalt 27.500kr

Övriga fasta utgifter.
14.000kr

Månadskostnad för fasta utgifter.
41.500kr

Sparande / nöjen 28.500 fördelat på
Börsen 15.000
Buffert 8.000
Nöjen 5.500kr

1 gillning

Tack så hjärtligt för de fina orden, det gjorde mig genuint glad att läsa.

Trådnamnet ändrades och vet inte riktigt varför, men det är bara ett hus vi har kikat på.

Vi bor i ett betydligt billigare hus och trivs kanon men när det här drömhuset kom ut till försäljning så ställde det till de lite för oss…

Ett drömhus för en billigare peng är ju att föredra samtidigt som vi skulle behöva
kompromissa med lite fler saker.

Ser bra ut! Finns marginal också för att minska sparande för ev lägre inkomster under småbarnsåren. Är det någon kostnad för pantbrev som tillkommer?

Sen hade jag kikat på engångsposter för försäljning om ni inte redan gjort det. Hemnet, mäklare, försäkring, besiktning, Energideklaration, ev dubbla Boendekostnader, styling osv. Kan springa iväg men skönare att räkna innan kanske. För oss landar det nog på cirka 150k.

Sen kommer du troligen kunna begära uppskov för eventuell vinst skattefritt nästa år då du köper en dyrare bostad :stuck_out_tongue:

Så då har ni inga problem med ert drömhus, var det den bekräftelsen du ville ha.

Förstår. Ett annat medskick att klura på är skillnaden mellan drömhus och drömboende. Jag bor i ett radhus från 60-talet som är långt från mitt drömhus. Men det är nästan ett drömboende utifrån att det innebär promenadavstånd till skola, gym, affär, buss. obegränsat med kompisar till barnen. gemensam fotbollsplan som jag aldrig haft möjlighet till på egen tomt. grannar som kan hjälpa till med allt från passa barn och byta däck på cykeln.
Några har ju skrivit om detta innan men behoven runt om sitt hus är också viktigt att inkludera och dessa ändras genom livet.

2 gillningar

Eftersom du var snäll och tog dig tid att svara på mitt inlägg så ville jag ge dig rätt siffror om jag var otydlig från början.
Du skickade med en länk som jag satt och blippa lite med och trodde du var intresserad av siffrorna. My bad

Mäklare har vi inte fått någon offert från än och besiktningen brukar rekommenderas av mäklaren?
Vad är det för försäkring du tänker på?

Är uppskov bara räntefritt första året?
Eller är det bara 1 år ma skjuter upp vinsten?
Har läst om pooler i flera dagar så har inte hunnit sätta min in i allt :joy:

Pantbrev hamnar på 10.000kr
500.000x2% plus någon administrativ avgift.

Jag tänker att väldigt mycket handlar om övriga uppoffringar samt krav på standard.

Är “drömhuset” fortfarande lika intressant även ifall det är nedgånget och i behov av renovering? Frågar med tanke på att huset snart är 20 år gammalt, ge det några år till så finns risk för att man vill göra vissa uppdateringar. Kök, badrum, spa, bastu, pool, ytskikt, är nog 2 miljoner plus under kommande 10-20 års period.

Lägg där till fler barn, andra prioriteringar? Dyrare aktiviteter, resor.
2 bilar för 4500 kr i månaden ink allt? Låter otroligt lågt räknat.

Hänger dock inte med på inkomstsidan, kommer lönerna öka? Hur trygga är inkomsterna?

Som flera också har sagt så worst case är det väl bara byta ner sig, ni har en bra ekonomisk grund och kommer lösa situationen oavsett!

Ok! Tror de flesta besiktigar själva då det ses som en trygghet vid överlåtelse. Tänkte på Dolda fel försäkring men är valbart.

Uppskov finns bra info på skatteverket men som jag tolkar det kan man med nuvarande regler i princip skjuta på skatten så länge man uppfyller villkoren.

Förståeligt! Är mycket att sätta sig in i.