Månadsbudget FIRE

En början från en glad amatör som säkert underskattar det mesta och glömmer hälften:

Målning

Generellt: 30 000 till 100 000 kr?
Livslängd 10-15 år

För oss: 30 000/10‎ = 3 000 kr/år

Nytt tak

Generellt: 100-200 000?

Livslängd 20-50 år

För oss: 150 000/50‎ = 3 000 kr/år

Badrum

Generellt: 100-200 000

Livslängd 20-30 år

För oss: 150 000/25‎ = 6 000 kr/år

Kök

Generellt: 100-300 000

Livslängd 20-30 år

För oss: 150 000/25‎ = 6 000 kr/år

1500 kr/månad men då har vi bara ett 1,5-plans parhus på 70 m2 med bara ett badrum.

1 gillning

Allt ser bra ut, förutom att du måste ha med någon form av inflation. På 13 år blir det ändå en del, som har påpekats ovan. Sannolikheten att inflation blir noll är väldigt låg. Så summan ni behöver är låg.

Också: Ni räknar med pensionen. Kommer den bli tillräckligt hög för att ni skall vara nöjda?

1 gillning

Håller med om inflationen, tänker att jag fortsätter att följa mina utgifter och uppdaterar behovet därefter. Alla har ju sin egen inflation beroende på hur priserna utvecklas för de varor man själv köper, jag tycker det blir bättre än att använda en generell inflation över alla varor?

Pensionen räknar vi inte direkt med skulle jag säga. Bill Bengen verkar ju nu tala om nästan 5% som det minsta säkra uttaget (givet 30 år planeringshorisont, etc, etc)? Jag ser pensionen som ser ut att bli strax över garantinivån som en bonus som gör att jag tror att jag kommer våga ta språnget om typ 12 år. Den som lever får se :grin:

1 gillning

Haha, snusa är verkligen en dödsstöt för en FIRE-budget :sweat_smile:

2 gillningar

Tack för kommentar. Hur mycket skulle du budgetera för mat för två personer? Jag specade upp utgifterna för boendet en bit upp, jag tror jag fått med det mesta?

Tips!

Tagga @moderatorer i stället.

Men ja nu har jag rensat tråden från off topic.

2 gillningar

Tack! (10 tecken)

1 gillning

Vi hyr ut vår fjällstuga som vi planerar att bo i så småningom och hyra ut när vi reser. Allt går via förmedling och det krävs liten insats från vår sida. Förstås lite speciellt att hyra ut sin permanenta bostad men jag tror vi tycker det är värt det om det gör att vi kan leva det vi tycker är ett drömliv :blush:

Exakt vad jag menar också. :+1:

1 gillning

Äe det där är för snålt. Minst dubbla snusbudgeten. Snus gör livet värt att leva :heart: eller vad säger du @AC72 :sweat_smile:

3 gillningar

Det är ju meningen med livet så det kan man inte dra in på.

Tips i övrigt, räkna mindre nu och koncentrera er på att spara spara spara så kan du börja räkna om 10år.

Planera och jobba i 10år för din fire kommer göra dig knäpp :sweat_smile:

Mycket händer på 10år som kan ändra förutsättningarna.

3 gillningar

Instämmer till 100%

2 gillningar

Låter som en jättebra och ekonomisk lösning, ffa om ni vill vara borta längre perioder.

Vi har haft funderingar på att hyra ut vårt permanentboende under semestrar längre fram. Med två barn (och därigenom massa prylar) tycker jag just nu att det känns för meckigt. Bara tanken på att stuva undan allt som känns/upplevs ”privat” är mig övermäktigt, i alla fall just nu. Men jag tror snarare att detta är lättjan och ovanan som pratar.

Har vänner som hyrt ut/bytt boende under semestrar i flera år som är supernöjda med upplägget.

1 gillning
2 gillningar

Konsumentverkets uppgifter angående matkostnad för två vuxna är 6800 kr. Kanske något att gå efter? Jag gillar god mat och bra råvaror så personligen ligger jag ensam högre än er två på 5000 kr. Mat är även ett intresse och något jag prioriterar.

1 gillning

Tack för inlägg. Kollade in på Konsumentverket som du tipsade, väldigt intressant men mycket mer än vi lägger idag och jag tycker inte att vi äter dåligt… Med två barn lägger vi idag 2000 mer än det KV säger att två vuxna lägger på mat, och då äter den äldre tjejen som en häst :sweat_smile:

1 gillning