Bara för att någon har lägre levnadskostnader än er så behöver det inte betyda att ni INTE lever sparsamt. ![]()
Sen finns vi som har låga levnadskostnader, för att vi har låga inkomster. ![]()
Det är inget jag måste göra. Samma utgiftsnivå i vardagen räcker för mig.
Räknar inte med att göra dyra resor när jag blir ännu äldre.
På riktigt? Flyger du in med privatjet från ett annat land då?
Skämt åsido, vad gör ni då i Göteborg under helgen för att spendera 30K?
30K är ju lätt en halv skidvecka eller mer.
25K/mån per betalande person motsvarar ju cirka 35K/mån brutto. Alltså ganska exakt medianinkomsten. Det är väl en ganska normal spend och inte särskilt högt.
Vilka är det som säger att de har så låga månadskostnader?
De spendera hela eller nästan hela lönen är ju det normala. Att ha sparkvoter på +50% är garanterat inte normalt.
Jag, får in ca 18k netto, spenderar ca 15.6k per månad. Men har inga barn, ingen bil, reser inte med flyg, äter sällan ute och har hyfsat billiga hobbies.
Men jag är inte alla, men många har det sämre än mig och många har det bättre. Precis så är det för alla i och för sig.
Det låter faktiskt ganska högt, lägg till barn, bil, lite flyg, utemat och någon hobby så snittar du nog en bra bit över 25K/mån/betalande person.
Skrivet med glimten i ögat.
Varför inte? Det är ju då man har tid.
Har “dyr” hyra.
Jag har tid att resa mer nu men gör det ändå inte.
En stor del av nöjet med att resa, för mig, är väntan och nedräkningen. När vi blir äldre kommer vi inte att vilja boka resor alltför långt i förväg eftersom risken att det händer något ökar. Därför tror jag att det långväga resandet kommer att försvinna för oss.
Äter man en finare middag med en fördrink plus två glas vin har jag svårt att se hur man inte kommer upp i 1000 kronor per person med dagens priser.
Min poäng är framför allt att det som kan kännas hanterbart för ett par blir väldigt mycket dyrare när man är fyra vuxna i familjen. Det är stor skillnad mot tiden då barnen åt från barnmenyn…
ALT1 - “Normal” restaurang (?)
Fördrink: 130
Huvudrätt: 300
2x Vin/öl: 2x95
= 600
Släng in förrätt: 135
Släng in efterrätt: 120
=875
Man får pressa en del att nå 1000kr
Men det är klart, gillar man drinkar försvinner det snabbt och jag kanske underskattade drinkpriset? De är ju förbannat dyra…
Alt2 - Fin 5-rätters Carbon GBG
5 COURSE CARBON DINNER - 1250
+WINEPACKAGE - 850
Meny
First Serving
ROSCOFF ONION SOUP
sourdough croutons | almnäs tegel cheese
MUSSELS AND OYSTER
cauliflower and garlic panna cotta | white wine foam | parsley oil
GUINEAFOWL
parmesan | black truffles | polenta | spinach
Second Serving
SWEET POTATO DUMPLING
browned butter | sage | ramson kapers
GRILLED LANGOUSTINE
roasted cashew mole | aji amarillo curry
WAGYU TATAKI
choikara | caramelized onions | brioche
Third Serving
BUTTER BEANS AND CHIPOTLE ”FAROFA”
shiitake mushrooms | tucupi | sansho leaves
GRILLED COD
potato confit | browned butter foam | grilled green onions
IBERICO PORK CHEEK
sunchoke | endive kimchi | roasted garlic jus
Fourth Serving
PEAR FEUILLETÉS
almond cream | thyme ice cream
CHOCOLATE POT DE CREME
blackcurrant
CLEMENTINE TARTE
tonka bean ice cream
5-rätters är deras billigaste alternativ. Med vinpaket landar man alltså på
=2100kr
Riktigt god och helt klart en upplevelse. Men tror man ska gilla vin också för att det ska vara värt det och att smakerna ska syncronisera. Deras ölsortiment var i det kortare laget ![]()
Tänker mig dock att drar man med familjen på resturang, är det kanske inte Carbon direkt man åker till. Det är kanske lite mer Texas Steakhouse eller Bastard Burgers? Om man inte går “budget” (för nog fan är de också dyra nuförtiden) å slår till med Donken?
Donken är knappast dyrt om man kör på erbjudanden i appen. Verkar dock som att hela upplägget är att de som inte orkar med att använda appen subventionerar de som gör det.
2 klassiska menyer + 2 happy meals för 209 spänn är rätt oslagbart billigt.
Jag tror att du missuppfattat mitt inlägg. Motsätter mig inte de summor som TS lyfter fram. Utan snarare, gör han en korrekt jämförelse? TS pratar om levnadskostnader, min uppfattning är att många hushåll kanske inte räknar in resor, viner etc. etc. i detta utan kanske endast räknar med de fasta och återkommande månadsutgifter som hushållet har.
Vi har t.ex. fasta kostnader på 22.000kr/månad. Lägg sedan till aktiviteter med barnen, resor etc. etc så är det inga problem att komma upp i de summor som TS nämner. De framstår som helt normala om man väljer att lägga pengar på resor, äta ute, viner, nöjen osv.
Gällande kostnader för mat. Ja, det är säkert inga problem att ligga på summor >10.000kr/månad för 2 vuxna och 2 tonåringar. Utgick från vårt hushåll, där vi har 2 mindre barn och tyckte då att summan var hög.
Mvh,
Ja, på riktigt. Då har vi ändå valt de billigaste alternativen. Skulle vi åkt tåg eller flugit dit hade vi fått lägga till 5k till. Tre nätter 40 mil bort där vi som familj vill göra något kostar en del.
Hotellboende 3 nätter 11k
Transport till/från med bil (räknar snålt med 30kr/mil): 2,4k
Mat under restiden: 0,5k
Parkering 1k
Luncher: 1,5k
Fika: 0,5k
3 Middagar: 5k (blir troligtvis mer),
Aktivitet 1 1,5k
Aktivitet 2 1k
Aktivitet 3 1k
20,5k bara där, och då har vi varken räknat shopping eller någon dyrare aktivitet mer än typ besök på museum. Boendet och transporten hade lätt kunnat lägga på 10k till utan att för den sakens skulle vara något mer än standard.
Självklart kan vi lifta, ta med oss matsäck, bo på hostel och bara gå och titta på staden och på den vägen spara pengar men vi vill ju få en positiv upplevelse. ![]()
Jag är naturligtvis medveten om att man kan lägga mycket pengar på att äta och dricka på restaurang. Det jag inte får ihop är att TS tror att han lever sparsamt. Det är ju knappast så att det saknas utgifter som han kan dra ner på.
Fast TS är ju tydlig med att de också lägger pengar på utsvävningar. Men:
är i alla fall enligt mig, och men stockholmsglasögon, väldigt lågt för familj med fyra vuxna:ish med hus och tre bilar…
Jag kanske inte förstått frågeställningen. Men om det gäller frågan i trådnamnet “Hur lyckas folk få till så låga levnadskostnader?”
Det där är ju helt enkelt inte sant.
Vad som är levnadskostnader är ju en bra fråga, jag har kanske en udda uppdelning men den är det jag lever av:
10.500:- sparande
6200:- lån/amortering
14000:- fasta kostnader inkl mat, kläder, hyra, alla abonnemang, bilen mm