Hur lyckas folk få till så låga levnadskostnader?

Hur räknar du när ni har inkomster på 76k, kostnader på 89k och sparande på 10k?

7 gillningar

Det går ihop tack vare att de går minus nästan varje månad vilket du ser i kolumnen till höger. Tack för att du delade med dig förresten Ssickan!

När det gäller min budget så är den precis som några påpekat väldigt billig vad det gäller nödvändiga kostnader vilket vi då gett oss större utrymme för rena nöjeskostnader, min poäng är dock att jag inte tror att våra “nöjeskostnader” är så extrema utan ganska alldagliga, även om många säger sig leva billigare. Antingen har jag helt missat rabattkuponghäftet eller är det många som tror att de har lägre faktiska kostnader än vad de verkligen har.

Eftersom jag sedan över 20 år fört in exakt alla inkomster och hur mycket pengar vi har kvar varje månad att spara och investera så vet jag därför exakt på kronan när hur mycket pengar som går ut för att täcka vår levnad. Detta går ganska snabbt och ger enligt mig en helt rättvis bild vad saker verkligen kostar för oss.

Sparandet är schemalagda överföringar till Lysa och Avanza. Diffen mellan inkomster och kostnader “äter” ifrån buffertkakan kan man säga =)

Bufferten är väl också en del av totalekonomin.

Jag tycker det blir knepigt att gå minus i sin utgiftsbudget. Men man kan göra olika så det blir nog bra.

Ja det är väl lite olika hur man gör tänker jag.
Hade jag fört in vinsten från vår förra lägenhetsförsäljning 2023 i budgeten här så hade det ju inte sett fullt så dystert och rött ut på raderna. Men den vinsten ligger i den delen som jag mentalt har bokför som “separerat” kapital.
Det är ju då därifrån utgiften för att renovera den nya lägenheten och köpa elcykel “betalat ifrån”

Budgeten för året kan ju gå minus precis som bugeten för månaden kan gå minus, utan hela ens ekonomi går minus.
Men det är alltid lite svårt att förklara hur och varför man tänker som man gör, så läge slutraden inte blir röd så är man väl på plus tänker jag =)

Så det är “investerande” snarare än “sparande”, hur bokför du sparande till bufferten? Om det också går under “sparande” så blir siffrorna konstiga. Ser inte ut att vara en så rolig budget att gå back nästan varje månad :sweat_smile:, men blir väl så om man villhöver mycket :smiley:.

Mer förvånad över hur folk med löjliga höga inkomster bränner så pass mycket stålar. Många här har ju fantasilöner och bristfällig förmåga att spara och investera, sett till möjligheterna.

Mvh offentliganställd med bruttolön 33’ och sparkvot netto kring 50%.

23 gillningar

Ja, två utlandssemestrar, två weekends, två bilar, hus, lyxmiddagar, husdjur. Långt ifrån alla som har råd med det.

4 gillningar

Oj. Hur många här har en lön på 10M/månad eller högre?

Så, då är ju du i bra situation att svara. Hur går du runt på 12500/månad (rimligen då, i storstad med två tonårsbarn i hushållet, för att det ska vara relevant.)

Ja precis, sparandet är snarare att se som både rent sparande till sparkonto på bank samt investeringar. Men för att förenkla på denna flik för sammanfatting i vårt google sheet så gå allt under sparande.
Vi ha ju sen en egen flik/blad där allt som sparas och investeras är detaljerat var för sig.
Bufferten sparar vi inte till just nu, den är på en för oss bekväm nivå just nu.
Jag håller med, det var inget jätteroligt år i siffror, det var just därför jag skrev den lila rutan som en kort förklaring till mig själv vad som hade hänt under året.

Exakta parametrar spelar ingen roll, det är hur individen valt att lägga upp sitt liv som är relevant. Boendekostnader, bostadsort, antal barn m.m. är något individen väljer själv. Tumregel: mätta mun efter matsäck.

2 gillningar

Så “möjligheterna” är att leva asketsikt på landsbygden? Det är inte så hjälpsamt att tala om hur lite man kunnat leva på utan barn i en stuga på landet. TS har ju inga problem att gå runt, frågeställningen var hur så många andra i liknande situation (alltså, storstad, hus, tonårsbarn) tycks kunna gå runt på så mycket mindre.

F ö alltid roligare att anpassa matsäcken efter munnen.

2 gillningar

Whatever floats your boat.

1 gillning

Lån, bra kamera och fin fasad? :wink:

8 gillningar

Det tror jag med. Tror många har betydligt tuffare att upprätthålla sin livsstil än de vill erkänna, trots noll sparande.

4 gillningar

Tror det är svårt att få denna tråd att bli speciellt konstruktiv utan att prata grupperingar och förutsättningar. Hur får folk till så låga kostnader i förhållande till omständigheter och krav de har?

Parametrar skulle kunna vara t.ex. : Singel/par/par med hemmavarande barn, Storstad/mindre stad/småstad, Bil(ar) lr inte, Hus/bostadsrätt/hyresrätt, Billiga hobbies/dyra dito, massor med utemat lr inte, etc etc etc

Om man nu vill jämföra sig med någon så välj din egen gruppering.

Tycker det lätt blir diskussion om vilket sätt man borde leva sitt liv annars.

My two cents

11 gillningar

Resor, nöjen och hobbies, till och med restaurangbesök ingår ju knappast i levnadskostnader utan brukar klassas som lyxkonsumtion. Dina/era levnadskostnader ser ganska låga ut. Skulle vilja påstå att de är runt snittet för en familj på 4.

Eran lyxkonsumtion är däremot ganska hög, mest på grund av resorna. Inget fel med det.

Varken jag eller frugan är speciellt intresserade av att resa runt i världen och tycker väl i stort att upplevelsen ofta inte är värd priset. Vi sparar väldigt mkt på den biten. Vi lägger mer på hem, inredning och spar.

1 gillning

Vad som räknas till levnadskostnader och vad som räknas till lyxkonsumtion är ju dock något individuellt, och säkert en källa till varför det är svårt att jämföra med andra, alla räknar lite olika.

Ska man hårddra det är ju all konsumtion över de basala behoven “lyxkonsumtion”.
Till och med saker inom de basala behoven kan klassas som lyxkonsumtion, bo större än absolut nödvändigt, t.ex.

3 gillningar

Ja, min tolkning av begreppet “levnadskostnader” är iaf att det inkluderar lyxkonsumtion. Annars blir det nog knepigt att räkna ut till exempel hur stor del av hyran, matutgifterna et cetera som är lyx och hur mycket som är “levnadskostnad”.

7 gillningar

Ja så är det. Det är nästan omöjligt att räkna ut och jämföra levnadskostnader. Dock tycker jag att det är viktigt att poängtera att om du äger din bostad så spelar det nästan ingen roll vad värdet är på huset. Ett lyxhus kan nästan vara lika billigt eller billigare än en hyresrätt i stan över en längre tid och om man har ett lågt och billigt bolån. Det finns en anledning till att äldre inte flyttar från sina hus när de blir gamla.

Men även om man bor större än nödvändigt och att man på så sätt lägger mer pengar än nödvändigt på boende så går det att sänka sina levnadskostnader.

BMW istället för Skoda = Lyx
Inget billån = Sänkt levnadskostnad.

10 rummare vid havet/centrum istället för en 4a på landet = lyx
Billigt bolån = Sänkt levnadskostnad

Lyxmat istället för billig mat i affären = lyx
Storhandla och leta erbjudanden = sänkt levnadskostnad

24 grader inne på vintern = lyx (för en del).
Värmepump istället för direktverkande el = sänkt levnadskostnad.

Vad jag vill ha sagt är. Om man är smart, så kan man både ha låg levnadskostnad och lyx på samma gång.

2 gillningar