Kom hit från tråden Hur lyckas folk få till så låga levnadskostnader?
Där anklagas jag för att vara absurt snål. Jag tyckte att det var spännande för i mitt vardagliga liv uppfattas jag inte alls som snål, utan snarare som slösaktig. Mina kompisar (ingenjörer) tycker att det är konstigt att jag och min fru har två bilar. Och min Småländska familj tycker att jag generellt lever slösaktigt.
Den snålaste person jag känner till är en släkting, från just denna Småländska släkt. Hon har haft en väldigt framgångsrik karriär med lön i den högsta percentilen under många decennier, levt väldigt snålt och arbetade tills hon var 70. Jag vet inte hur rik hon är, men hon har åtminstone några tiotals miljoner i likvida tillgångar och har även skog för kanske tio miljoner. Hon har i sitt liv aldrig ringt till en mobiltelefon, för hon tycker att det är för dyrt. På gemensamma middagar slickar hon av alla tallrikar. Hon cyklade många mil med kompost från sitt kontor till sin trädgård för att inte förspilla kompost från lite äppleskruttar o.s.v. När vi andra i familjen går in och äter på en restaurang stannar hon utanför för att hon tycker att restaurangbesök är sånt absurt slöseri.
Hon tycker att jag är så slösaktig att jag har börjat ljuga om mina utgifter för att hon inte skall ta illa upp. Samtidigt får jag på detta forum höra att jag är så snål att ni tror att jag trollar. Hon skulle tro att jag trollade om jag sade hur mycket jag spenderade, eftersom hon inte tycker att någon människa kan leva så dyrt. (Jag och min fru och mina två barn lever på kanske 40k i månaden, förmodligen lite mer)