Hur mycket har ni lån på ungefär?
Ursäkta, San Francisco.
För mig så “ger jag mig en summa i lön” o den skall räcka, så ne utgifterna skenar inte dom skall o håller sig inom den “peng” jag har o röra mig med
Låter som du beskriver Lifestyle creep snarare än inflation. Bra att du är medveten om kostnaderna och drar i bromsen om ni landar i att det inte gör ert liv rikare.
Jag tycker att det är lite viktigt att inse att även om grannar och vänner lever liknande liv så är det inte “svensson-liv” i en vidare bemärkelse om man bor i en villa för 10 miljoner, har dyra aktiviteter, äter ute flera gånger i månaden, har diverse bekvämligheter som städhjälp och matkassar och reser utomlands årligen.
Så lever de flesta inte.
Därmed inte sagt att det är fel att leva så. Men man kan då inte förvänta sig att ha en utgiftsnivån som ligger i linje med “Svenssons”. Det är tyvärr en nackdel som är lätt att få på köpet i “finare” områden.
Ja, det är ju ett ”vanligt liv” för en liten minoritet som bor i några av landets mest exklusiva bostadsområden (i ett av världens rikaste land). Man jämför sig lätt med folk i sin närhet. Och det har man all rätt att göra, speciellt på ett forum där många rika människor hänger. Men man behöver vara försiktig med hur man uttrycker sig för att det inte ska sticka i ögonen på folk när man antyder att det är fullt normalt att betala statlig inkomstskatt.
Vi är två gamlingar som bor i skogen på glesbygd. Samlad inkomst i handen är ungefär 26 000 på månaden och av dessa pengarna går det att spara. Huset är betalt, de två bilerna är betalta och sedan vi installerade solcellsanläggning och köpte elbil betalar vi i princip inte för själva uppvärmning av huset, el och transport. Våran budget är enkel: El, vatten och avlopp, sopar, kabel-tv, internet och mat, kanske kring 10 000 på månaden i snitt. Vi kör kring 1800 mil på året, handlar och nöjen samt fikar på vägen. Äter sällan ute, kanske en gång på halvåret. Vårt “budget” har varit detsamme de sista 10 åren. Handlar alltid klipp och erbjudande. Semester en vecka i bil till något grannland, några turer årligen til bordershoppen i Tyskland. Unnar oss tandläkare två gångar på året.
Ja precis. Men som sagt, inte alls fel att leva så eller att känna som ts gör.
Men det blir ju lite knasigt att jämföra med konsumentverkets siffror då. Det riskerar att skapa en onödig ångest hos ts. Jag misstänker att det är svårt att bo i ett sådant område på de nivåer konsumentverket pratar om.
Där jag bor är det däremot lätt. Allt verkar vara billigare här än i vissa delar av Stockholm. Bland annat eftersom det inte finns samma utbud. Här finns fotbollsklubben och kulturskolan ungefär. Max kostnad 700 kr/termin.
Men sedan är vi höginkomsttagare när vi som hushåll har ut 60 000 kr här. Här har man inga löner på 100 000 kr/månad som hushåll.
Det går på ett ut…
Det är vanskligt att jämföra mellan olika delar av landet.
Så ska du inte känna. Ekonomi betyder ”hushålla med begränsade resurser” och det är det intresset vi alla har gemensamt här. Sen betyder inte utgifter att man får mer för pengarna. Ett vanligt 60-70 talshus som kostar 10 K/mån på mindre ort kostar 25-40 K/ mån i en storstad med lån och allt. Man betalar olika mkt men får ungefär samma liv. Sen är det inte sådan skillnad på allt. Men jag kan ju se att tex matpriserna är betydligt dyrare i en storstad än i en mindre stad.
Vi har som sagt alla samma intresse så jämför dig inte utan vi får alla arbeta utifrån våra egna situationer. Jag kände mig instinktivt starkt imponerad när du skrev om era månadskostnader. Det är riktigt bra jobbat.
Restauranger, ja. Men jag tror inte att det stämmer för matvaror man köper i butik. I städer kan man välja och vraka i stora köpcenter där olika kedjor konkurrerar med varandra. Där jag bor så har vi två mindre butiker och det är det. Ingen Lidl på långa vägar t.ex.
Ett av de billigaste Ica jag någonsin handlat på ligger (låg?) på Östermalm ![]()
Lite olika månad till månad, men bara boende och konsumtion för vårt hushåll landar definitivt under 30 i månaden. Jag landar nånstans mellan 13-15 och hon kanske på 10? Äter ute ett par, tre gånger, i veckan ändå. Mataffären är absolut största boven. Hade kanske spenderat mer om det kändes nödvändigt. I praktiken vore väl typ ett större bolån det som kunde göra vårt liv mycket dyrare.
Sveriges dyraste matbutiker enligt PRO:
Ica Supermarket Baronen (Stockholm) 1.608,29kr
Tempo Hallstavik (Stockholms län) 1.572,68kr
Coop Ankarsrum (Kalmar län) 1.566,08kr
Coop Fredriksberg (Dalarna) 1.566,07kr
Coop Lenhovda (Kronoberg) 1.565,78kr
Ica Nära Skogsbacken (Stockholms län) 1.559,54kr
Sveriges billigaste:
Ica Kvantum City Knalleland (Södra Älvsborg) 1.200,97kr
Maxi Ica Stormarknad Kumla (Örebro län) 1.202,67kr
Ica Kvantum City Fristad (Södra Älvsborg) 1.210,67kr
Ica Supermarket Knalleland (Södra Älvsborg) 1.264,93kr
Ica Supermarket Knuten (Södermanland) 1.319,87kr
Ica Supermarket Tornet Ulricehamn (Södra Älvsborg) 1.328,97kr
Någon som känner sig träffad? Själv fick jag googla på vad Södra Älvsborg var för något.
Den relativt billigaste restaurangen jag någonsin ätit på var på 2000-talet på Hotel D’Angleterre i Köpenhamn (ett femstjärnigt hotell). På den tiden kostade en riktigt god, stor 200 grams gourmethamburgare med stora, tjocka pommes frites lika mycket som en Happy Meal på MacD.
Jag kom in från gatan av ren nyfikenhet, eftersom de vid den tiden hade dekorerat sin restaurang med fin konst.
Va? Hur menar du?