Jag söker någon som har bolån i SBAB (och hade det innan sommaren 2025). Har en fråga om villkoren som SBAB inte vill svara på. Någon?
Fråga på! Är tidigare SBAB-kund som gått över till Skandia.
Har skrivit till dig via chatten. Kolla gärna!
Jag använder Kivra och dit skickade SBAB allt vad jag vet. Hittar dock inget sådant följebrev nu beskriver, inte heller i mailen. Ska kolla en gång till i morgon men det ser mörkt ut.
Spännande, vad är så hemlis?
Om du skriver i chatten istället för tråden så har tråden inget värde. Trist att du inte ger tillbaka utan bara egoistiskt vill ha i forumet! =)
Beteende som detta gör att vi inte kommer ha forum i framtiden.
Det finns någon bra anledning gissar jag. Man blir nyfiken på vad bara.
Jag har SBAB sedan ett par år. Är tacksam om du skriver i tråden om du vill att jag ska kika på nått.
Hittar du överhuvudtaget något brev om villkorsändringen?
Enligt punkt 4 i de nya villkoren, se Bolån - SBAB så ska de meddela att villkoren är på väg att ändras minst en månad i förväg och eftersom dessa villkor gäller från och med 2025-07-01 så borde de skickat något till dig ca maj 2025. Troligen hade de även de gamla villkoren en liknande (eller samma) formulering.
Nej, inget när jag kollat Kivra och epost. Inte omöjligt att något kommit med vanlig post som jag kastat, men det känns lite konstigt eftersom allt annat kommit elektroniskt.
Har bolån i SBAB sedan 2024
Jag har också SBAB och jag har fått brev via Kivra om villkorsändring både 2024 och 2025. Lär få det på nytt i augusti då villkorsperioden löper på ett år från september då jag har obunden ränta.
Är det “villkorsbilagan” du syftar på? Jag är ute efter det följebrev som sannolikt skickades ut när de ändrade de “allmänna villkoren” 2025-07-01, se Bolån - SBAB
Ett dokument med rubriken “Villkorsbilaga” skickas ut vid varje ränteändring (och kanske även andra händelser), men de allmänna villkoren ändras ju inte alls lika ofta så rimligen/troligen så skickar SBAB ut ett brev med de nya allmänna villkoren när så sker och inkluderar då även ett följebrev där de förklarar lite kortfattat vad som ändrats. Det är detta följebrev till ändringen 2025-07-01 jag skulle vilja få tag i. Förmodligen borde det skickats ut 2-3 månader innan ändringsdatumet.
(Jag har 5-6 gamla villkorsbilagor hela vägen bak till 2016 om någon skulle vara intresserad av dem).
Kan du kolla om du 2-3 månader innan ändringen av de allmänna villkoren 2025-07-01 fick något brev från SBAB om detta? Jag är särskilt intresserad av om du fick ett följebrev där de förklarade vad som ändrats i de allmänna villkoren.
Stort tack!
Använder Kivra och har kollat igenom från årsskiftet 24/25 och inte hittat något meddelande. Inget heller i inkorgen i SBAB. Jag tog ilånet i oktober 2024 om det kan ha betydelse?
Även om jag själv lämnat SBAB tycker jag detta är en viktig fråga som jag uppfattar att du försöker reda ut.
För egen del har jag som tidigare nämnts inte lyckats hitta någon sådan information från SBAB till mig personligen och en fråga är om de möjligen kommunicerar denna typ av info på gruppnivå eller liknande. Jag tänker exempelvis på pressmeddelanden, årsredovisningar eller liknande.
Har du provat att fråga SBAB och bett dem redogöra för hur de faktiskt informerade om ändringarna i de allmänna villkoren?
Min tolkning är att man behåller villkoren till villkorsändringsdagen som kan vara längre bort än den bundna räntan. I så fall sitter ju en del kvar med villkor från före 2025-07-01.
Insåg just att jag fokuserat på tidsperioden innan datumet på de nya allmänna villkoren, den 1 juli 2025. Hittade nu ett brev från SBAB daterat 12 augusti 2025 där de skriver “Allmänna lånevillkor för konsument har uppdaterats och kommer att gälla för ditt lån från och med nästa villkorsperiod. Den nya versionen av Allmänna lånevillkor för konsument finns som bilaga till detta brev”.
Edit: Och eftersom min nästa villkorsperiod skulle börja 26 september 2025 hade därmed SBAB i och med detta brev informerat mig “senast 1 månad” i förväg. Tack @Anders555 som fick mig att tänka till!