Ni som är eller siktar på FIRE hur fick ni idén?

• Plugga, plugga, plugga
  • Jobba, göra karriär, bygga bo, spendera pengar
  • Jobba och börja lägga undan lite mer
  • Jobba, bli lite trött på jobbet och känna att “nu kan jag det här mer och därtill” ** Här kom de första tankarna på att sluta i förtid alternativt att Fxxx Off pengar kan vara bra att ha**
  • Jobba, bli mer trött på jobbet och spara mer pengar ** Jo det kommer nog gå att sluta **
  • Lite ett år till och så ** Mer fokus på ekonomin och FIRE **
  • Färdig och hoppade av ekorrhjulet :partying_face: :fire: :desert_island:

Så idén om att sluta kom hyfsat tidigt men det tog ett tag att komma dit. Mestadels för att jobbet var helt OK och för att jag inte ville gå med för stor påverkan på ekonomin.

4 gillningar

Tror att det var i samband med att jag hörde ett påstående på Youtube om att värdet på investerade pengar ungefär dubblas vart tionde år vid en avkastning på runt 7%.

Så min lilla hjärna räknade då ut att:

10 år = 2x
20 år =4x
30 år = 8x
40 år =16 x
50 år = 32x

Fantastiskt tänkte jag.

Sedan hittade jag denna enkla räknare där jag helt enkelt smackade in mina värden och laborerade och kom fram till att jag åtminstone borde kunna halvera mitt arbetsliv.

Därefter vidare ner i kaninhålet men ovan är hur jag minns att det började med FIRE specifikt, det var inte långt efter att jag fick grepp om ränta-på-ränta m.m., det kom nog nästan samtidigt.

Sedan började jag jobba efter studier något år senare så då visste jag redan vad jag ville åstadkomma och hur jag skulle göra det.

1 gillning

Inte FIRE än.

Har alltid varit sparsam och alltid tyckt om att bygga, laga, fixa, göra saker själv.

Blev ingenjör, har haft jättekul på jobbet och jobbat många år med vad som närmast kändes som en hobby i alla fall i början. Tjänat en hel del pengar men inte konsumerat, som sagt sparsam.

Råkade bli chef, sen högre och högre chef. Blev så outhärdligt trött på allt vad jobb, kollegor, företag och ägare heter. Insett att jag är väldigt introvert. Men ser inte riktigt någon väg tillbaka ner för karriärstegen och vet inte om jag skulle tycka det heller var kul längre, det känns bränt.

Länge drömt om ett enklare liv, lite självhushåll, beredskap o.s.v. Och så klart bygga och fixa. Bygger hellre hus och reparerar tvättmaskinen själv än att tjäna pengar, skatta och sen köpa tjänster (och prylar).

Började planera/räkna på att sluta jobba tidigare. Hittade till RT. Hade nog hört termen FIRE tidigare kanske, men inte kopplat. Men här har jag lärt mig mycket och jobbar vidare mot målet. Kanske helt, kanske nån flamingo- eller baristavariant (yngst i Veteranpoolen kanske?).

10 gillningar

Under min uppväxt var jag alltid en ‘spara’ och min bror var alltid en ‘slösa’. När jag var runt 12 års ålder sade min bror till mig: ‘Om du fick en miljon, så hade du gjort precis samma som du gör nu’. Antagligen var det menat lite som en förolämpning, men det var spot-on.

Nu med mer än en miljon investerat gör jag fortfarande samma som jag gjorde då: det jag mår bra av, och det är inte att slösa.

När jag började jobba sade jag skämtsamt ‘när jag blir miljonär spelar det här problemet ingen roll’ till kollegorna, men idén växte fortfarande inom mig. Började tänka på hur jag tar mig dit. Kom tyvärr in på bitcoin och skulle bli ‘rik’ daytrade. Hur svårt kan det vara?

Där lärde jag mig en värdefull läxa: ju mer jag pillar, desto sämre avkastning får jag. Lade ned daytrading-tänket och började vara passiv utan att tillföra mer pengar. Det fungerade inte heller då jag tajmade det vid flera stora nedgångar. Här lärde jag mig ytterligare en läxa: om jag hade investerat under en lång tid utan att röra investeringen hade det gått mycket bättre.

Pengarna växte istället på ett sparkonto med kass ränta. Samtidigt blev jag bättre på mitt jobb med projektekonomi och funderade på varför jag förvaltar företagets pengar bättre än mina egna.

Efter det hittade jag RT och har läst mycket sedan dess. Nu är jag likvid miljonär och sparar ca 20 000 kr / månad i breda billiga globala indexfonder. Jag är så grymt glad att jag hittade RT, för annars hade nog pengarna varit kvar på sparkontot där de förlorar värde med tiden.

5 gillningar

Tanken väcktes första gången under en båttur i Kroatien 2017. Hade aldrig tänkt tanken att man kunde ”hoppa av” tidigt förrän jag läste en artikel i en av kvällstidningarna om en familj som gjort FIRE i relativt ung ålder. Blev peppad att öka sparkvoten och de senaste åren har snöbollen blivit större och större rätt snabbt.

3 gillningar

Fick Tim Ferris 4-Hour work week ca 2010 av en kompis som blivit provocerad av den. Jag kände hur jag fick upp ögonen. Ärvde tidigt och kände att man skulle tvinga sig själv att se vilka alternativ som är möjliga istället för att slentrianmässigt maxa huslån, jobba på i 30 år liksom de flesta runt oss.

Hittade RT 2017. Blev nivå 4 ca 2020. Lyxen att kunna ta perioder tjänstledigt med familjen i småbarnsåren är mycket värd. Får se hur länge vi jobbar, ca 35 år till i arbetslivet om man följer mallen, vilket vi definitivt inte kommer göra

Men vi märker att sparvanan sätter sig och att ambitionsnivån i karriären inte är så hög.

3 gillningar

Om jag också ska sätta fingret på en sak som påverkade mig så var det Broder Daniels låt -Work som var populär i min barndom.

Den låten, tidigare generationers outsinliga arbetsmoral, min egen frihetsälskade strävan av att ingen ska styra över mig formade mig till att vilja slita mig fri från systemet och inte vara beroende av att arbeta.

2 gillningar

Stötte på Mr Money Mustasche och fick insikten att shit, han kan ju göra vad han vill! Där skylla jag vilka landa.

Han är dock extrem vilket inte alls passar mig. Har ändå tagit mig förbi flamingo/coast summan men just nu känner att jag gärna köper mer för att förgylla här och nu, så det går lite saktare nu (eller ja, sparkvoten är inte lika hög iaf).

1 gillning

Wow, jag har typ exakt samma bakgrund!

quote="burningflamingo, post:16, topic:123963"

Tobias Schildfat “**Vägen till din första miljon: alla kan bygga en egen pengamaskin**

/quote

Läste också denna i 17års-åldern, fick upp ögonen för ränta på ränta effekten och aktiemarknaden

Jobbade också som konsult efter examen och insåg att stressen och pressen inte är för mig, men att jobba i en linjeroll verkar nästan ännu värre med all politik och alla som inte gör något. Försöker också nu lösa problemet “arbetslivet” för att få loss tid till alla mina hobbies

Är nog inte helt FIRE som är planen, men att ha friheten att kunna göra vad man vill, kanske starta någon egen firma som får gå hur den går, och inte vara beroende av andra

1 gillning

Hamnade på en arbetsplats som var allt annat än bra och där jag stannade för länge. Sa till mig själv att aldrig hamna i en sådan situation igen. Så jag började bygga FOM och stötte på ett nytt begrepp (FIRE) i samma veva, som gjorde att jag insåg att kunna sluta arbeta innan riktåldern, inte behövde vara en önskedröm. Och att jag kunde äga mitt eget liv och hälsa.

3 gillningar

Bra tråd! Många intressanta historier.

Jag minns tydligt hur jag pratade om att leva på räntan från sparat kapital redan i grundskolan. Tyvärr började inte sparandet då, förutom ett fåtal försök med dyra fonder på Swedbank. Konsumerade rätt hårt till 25 års åldern. Reste mycket, insåg hur lite man kan leva på. Även här i väst. Träffade människor som hade haft stora portföljer innan 2008 för att sedan ha förlorat allt. Var inte inne på att spara alls. Levde loppan tillsammans med andra outcasts helt enkelt.

Tills att jag började tjäna mer pengar spara mer och mer i aktier runt 17/18. Mycket tack vare Per H Börjesson, Hernhag, m.fl.. Men då var målet att bli miljonär. Fanns en hel del frihetslust.

Målet att bli FIRE kom först vid årsskiftet 19/20. Rika tillsammans, Mr money mustache och Farbror fri blev det som gjorde att det faktiskt kändes görbart. Minns inte exakt vad som gjorde att det tippade över. Men kom över en del pengar från en fastighet jag amorterat på alla år och sedan sålde. Så de är en del. Pandemin gav tid till reflektion och jag längtar efter friheten förr när man är ledig mest och ströjobbade här och var. Dock ville jag kunna göra det utan att ha kniven mot strupen. Det fanns jobbiga stunder i ungdomen när livet skulle betalas och man fick hålla igen på mat.

Nu är typ första miljonen på plats, om än i både fastigheter och fonder. Kommer kanske aldrig att ”retire early”. Men när vi når vår FIRE siffra lär det bli en hel del spontangiggande och långa ledigheter :wink:

Tack Caroline Jan och forumet för all pepp och kunskap. De var kul att gå tillbaka och tänka på vad det var som faktiskt tog en hit. Kan helt klart påstå att det skedde gradvis för min del!

2 gillningar

Nu har jag aldrig haft fire som en målsättning men har sen jag va 25år sagt att jag ska kunna sluta jobba vid 50år. Vilket jag ser ut att lyckas med, sen om jag slutar är en annan fråga. Det viktiga är att möjligheten finns.

2 gillningar

Intressant med alla svar!

Många fler än jag trodde verkar fastnat för FIRE i någon form. Men erfarenheterna som lett fram till beslutet är ganska olika.

Jag lät gpt gå igenom tråden och räknade ungefär 27 substantiella svar.

Ungefär dessa kategorier för drivkrafter gick att hitta:

Kategori Antal
Trötthet, stress eller ohållbart arbetsliv 8
Böcker, bloggar, media eller RT gav idén 6
Tidig pension, livskvalitet eller familjetid 4
Kapitalhändelse: arv, bostad, aktier eller hög inkomst 4
Frihet, optionalitet eller “fuck-off-kapital” 3
Naturlig sparsamhet eller låg konsumtion 2

Mönster:
FIRE verkar oftast inte börja som “jag vill bli rik”, utan snarare som “jag vill äga min tid”.

Den vanligaste drivkraften verkar vara negativa arbetslivserfarenheter. Därefter kommer inspiration från böcker, bloggar, artiklar, poddar eller RikaTillsammans.

(ai har räknat svaren och skrivit en del av texten)

6 gillningar

FI handlar nog om att vilja bli rik och RE att man vill äga sin tid.

FIRE innebär väl då att man vill ha råd att äga sin tid.

7 gillningar

Hade man älskat sitt jobb (inkl sidoeffekterna som pendling och kalendrar) och velat vara där så mycket som man är så finns det ju ingen större mening att spara, då arbetet ger ett otroligt högt kassaflöde in

Och ja naturlig sparsamhet/låg konsumtion, eller att man faktiskt är nöjd men låga utgifter är ju typ ett måste för att FIRE ska vara möjligt, om inte behöver man ju helt otroligt hög lön om man inte bara vill gå några år innan pensionsåldern

Även om man gör det idag så finns det ju ingen garanti att det kommer fortsätta. Så att spara ger en trygghet om något förändras på jobbet eller med sin livssituation (långtidssjukskriven, barn, osv).

4 gillningar

Jag har alltid varit en målinriktad person som hatar skulder och betalat av dessa omgående. I början tjänade jag rejält under snittsvensken och tänkte inget på investeringar.

När jag kom upp till medianlön vid ett jobbyte så började jag betala av mina lån och skapa en alldeles för stor buffert. När mina mål var avklarade så fick jag en tomhet av “jaha…ska jag nu bränna alla mina pengar i fortsättningen?

Jag började kika på alternativ och sprang på FIRE. Blev inte såld på konceptet då dessa personer sparade mer än vad jag fick ut i nettolön. Men lät idén växa och testade en månad och lyckades spara 50%. För mig var detta en enorm kick, nu skulle jag i teorin kunna vara ledig en månad. Samma känsla fick jag efter ett år av fondköp, att jag skulle kunna gå i pension ett år tidigare än min riktålder.

Har nu investerat i 11 år och har ca 9 år kvar på min resa för att kunna göra en bekväm FIRE.

5 gillningar

Jag fick idén när jag var kanske 8-9 år och såg ett familjeprogram på TV som sändes på jularna i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Efter lite efterforskning kom jag fram till att det hette Beatrix Potters sagovärld. Det var en balett och ganska tråkigt att titta på för ett barn, men det handlade om hennes två möss bland annat, så det var en del fantasieggande kostymer, som till en början drog uppmärksamheten till sig. (kraven på underhållning var extremt lågt för barn i slutet på 70-talet.) Hur som helst, i inledningen berättas det att hennes familj levde på avkastningen från en förmögenhet, som kommit från textilindustrin. De behövde alltså inte jobba, det gick att leva på avkastning. Jag tyckte det var helt fascinerande.

13 gillningar

Jag fick pengar över varje månad, ville inte köpa samma skit som alla andra och tänkte då att den här tillgången tid såg attraktiv ut. :smiley:

Konceptet FIRE sprang jag på senare under mitt nätletande efter historisk börsdata och olika räknare för avkastning. Det var f ö så jag hamnade på RT också.

7 gillningar

Yes den insikten gjorde jag också och började räkna om sparkontot till tid.

Nästa polett var när jag insåg att ”månadspengen” kunde blir två månader om tio år med ränta på ränta. Då blev varje sparad månad ännu mer värt!

2 gillningar