Med FIRE tänker jag främst på insikten att ett initialt stort fokus på sparande kan göra att man kan leva på avkastning fram till pensionen.
Är nyfiken på er som seriöst försöker nå FIRE eller redan nått dit. Hur fick ni idén eller inspirationen till att ta detta steg? Kom det gradvis eller som en blixt från klar himmel?
Jag är själv halvt om halvt FIRE men övergav idén för fem år sedan ungefär. Innan dess hade jag satsat mycket på att spara för att nå FIRE.
Det som triggade mig var Pikettys ekvation från kapitalet i det tjugoförsta århundradet. I boken menade han att avkastning på kapital kommer vara högre än löneökningarna.
Väldigt teoretiskt men det sammanföll med att jag upptäckte Mr Money Moustache och Early retirement extreme bloggarna.
Ska inte säga att jag går målmedvetet för FIRE men fy satan vad jag jobbar för att bygga fuck off kapital; kort och gott för att ha en optionalitet om antingen arbetsgivare eller politiker behandlar mig illa. Frihet är bland mina högsta ideal och det inkluderar friheten att kliva av helt i någon slags sista protestaktion mot en deal som inte längre är värd.
Less på 7-16 jobb i samband med att stjärnorna stod rätt och jag gjorde några riktigt bra ekonomiska val som ledde mig in i en verklighet där det var möjligt.
Jag visste inte ens att FIRE var ett uttryck när jag började skissa på min egen situation med tidig pension, utan det var nog google som ledde mig hit till RT där man kunde fördjupa sig mer och ta del av andras strategier och tankar.
För att arbetslivet kostar mig så mycket hälsomässigt. Kommer inte stå ut till normal pensionsålder och behöver därför en överbryggning. En kombo av artiklar i media och ökad mognad/mer stabil inkomst hjälpte mig att få upp ögonen för möjligheten. Innan jag hittade till ISK sparade jag på vanligt bankkonto. Sen in på ISK med rubbet bara, det var kul
Edit. Började spara ordentligt och handfast efter ett arv från farmor Det var kicken som behövdes för att få det i rullning.
Kommer inte riktigt ihåg när i livet min äldre bror sa att han kommer inte arbeta en dag efter 55 år och jag tyckte det lät intressant så den tanken har funnits med mig i typ 25 år.
Jag har alltid varit ekonomisk och sparat genom hela mitt vuxna liv.
Började mera seriöst med sparandet och intresset för ekonomi kom för ca 13 år sedan då min pappa dog och jag fick en summa pengar som skulle investeras.
FIRE iden kom väl kanske 7-8 år sedan. Har varit FI ett tag och nu till hösten är det tänkt med light RE dvs arbeta via företaget bara då jag vill (typ mellan apr-okt).
Blev med aktier i företaget jag jobbade på i drygt 20 år. Svenskt globalt programvaruföretag. Drev svenska säljet. Målet var alltid att gå på börsen eller bli uppköpt och så blev det 2024. Då 56 år ung.
Allt med procent i samband med miljarder ger FAT FIRE.
Upptäckte Early Retirement Extreme 2011 och blev helt fast i den bloggen. Så mycket intressanta tankar och teoretiserande på en helt annan nivå än alla andra bloggar om pengar. Var i korta perioder inne på att försöka följa hans extrema exempel, men landade i att jag inte är tillräckligt konträr som person, så det fick bli en mjukare variant där man kan framstå som en normal person inför andra (inklusive sin fru ).
Innan dess minns jag att jag läste mycket på bloggen getrichslowly som är/var mer mellanmjölk (“försök spara 10-20 % av inkomsten!”).
Jag pluggade ganska länge och när jag väl kom ut i arbetslivet var jag sugen på att börja bygga lite kapital och få lite marginaler, så det var nog mest därför jag letade mig fram till olika pengabloggar.
Första gången jag drömde om något som liknande fire var nog över 25 år sen när jag lekte med tanken att leva på räntan på räntekonto. Räknade ut att det krävdes sådana ofantliga mängder pengar det var omöjligt. Just begreppet fire stötte jag på för kanske tio år sen då jag hade fått lös lite pengar efter bostadsförsäljning och börjat inse att min dröm för 25 år sen kanske ämdå är möjlig om man byter ut räntekonto mot indexfonder
Jag började styra upp vardagsekonomin förra året (aktivt förhandla elavtal osv) och kollade i samma veva över pensionsplaceringarna. Insåg snabbt att jag inte vill leva på den summa MinPension kan erbjuda, och inte heller vänta till ca riktåldern då min man är 9 år äldre.
Jag började forska i detta och läsa på MASSOR! Hamnade här.
Har gjort många ”aggressiva” ekonomiska beslut senaste halvåret (börja använda VP-kredit, investera utökat huslån) som kanske inte gemene medelsvensson är trygg med - men detta är en kalkylerad risk som vi skulle klara även i motgång på börsen, pga nysparandet vi trycker in.
Vi har mestadels indexfonder.
Så från att ha startat denna resa på riktigt under 2025 så hoppas jag på att jag o min man båda kan sluta arbeta om 5-7 år beroende på börsen.
En sjukskrivning vid årsskiftet gjorde att jag fick nytt perspektiv på livet och ville ha ännu mer frihet och möjlighet att välja vad jag lägger min tid på.
Kommer nog starta en egen uppföljningstråd, så kan ni få följa min strategi
Då vi inte har extremt dyra intressen i vanliga fall så är det inte en uppoffring att spara till FIRE - det är snarare så att jag riktat om fokuset. Vissa saker är till och med lättare att ”slösa” pengar på (spontan bilsemester med barnen neråt Spanien) samtidigt som det gör ont i själen att lägga pengar på sånt som inte är viktigt och jag har blivit otroligt medveten om att det är en fantastisk lyx att kunna göra saker ihop med en kärleksfull familj som alla prioriterar relationer och upplevelser före prylar och prestige.
Det har varit en mindre livsresa detta! Allt hänger ihop - från vardagsinköpen, till investeringarna, till hur utgifterna/slösandet prioriteras. Att känslor kan behöva frikopplas lite från ekonomin när det kommer till investeringsstrategi. Trust the process.
Sedan får vi se om jag VILL säga upp mig samma sekund som jag KAN. Men det är en helt annan fråga
Min väg till (och från) FIRE har varit ganska krokig.
Hoppade på ett jobb som konsult direkt efter examen. Insåg att stressen och pressen inte skulle vara hållbar över tid. Började leta lösningar på problemetjobbet. Gjorde ett par jobbhopp under några år och känslan bestod.
Kom så småningom till insikten att problemet inte var jobbet utan det moderna arbetslivet (i kombination med mina personlighetsdrag). Började därefter leta efter lösningar på problemetarbetslivet.
Första skissen var att löneklättra för att med tiden kunna gå ned i arbetstid, vilket skulle frigöra tid till ett mer balanserat liv. Insåg att detta alternativ 1) inte skapade frihet och att någon annan fortfarande ägde min tid och dikterade stora delar av mina livsvillkor 2) att möjligheterna till deltidsarbete som anställd inom branschen var begränsad.
Började leta nya alternativ. Hade flera år tidigare läst Tobias Schildfat “Vägen till din första miljon: alla kan bygga en egen pengamaskin” och redan då påbörjat detta projekt. Insåg 1) att aggressivt investerande tidigt skulle snabba på hela processen 2) detta gav frihet på riktigt.
Började plöja mig igenom det mesta jag hittade inom privatekonomi. Snubblade över “FIRE” och insåg att det var precis det jag var ute efter, trodde jag.
Efter all litteraturplöjning inom privatekonomi-området och finanskurser inom modern portföljteori etc. på universitet lades majoriteten av portföljen om från investmentbolag (som förespråkades i Tobias Schildfats bok) till globala indexfonder.
Nördade ned mig i FIRE, uttagsstrategier etc.
Hittade rika tillsammans och insåg att det fanns likasinnade (likaskadade).
Insåg att jag skulle implodera som ung pensionär och egentligen var ganska ointresserade av RE-biten i FIRE. Det värdefulla för mig var att fullt ut få äga och styra fritt över min tid och energi och på så vis även reducera stress och press i livet.
Omdefinierade mitt FIRE-målet till FI-mål.
Började fundera på hur jag redan under ackumuleringsfasen kunde börja jobba mot det liv och den tillvaro som jag själv faktiskt vill leva och som skulle få mig att skutta upp ur sängen varje morgon.
Började labba med projekt utanför arbetstid och förbereda inför och brygga över till fasen i livet när FI är ett faktum, vilket uppskattningsvis kommer ske inom 5-10 år (beroende på hur börsen går, förstås).
Wow jag känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning!
Läste också ”vägen till din första miljon” ungefär när den kom 2010. Var student då så hade inga pengar att investera tills jag började jobba några år senare.
Känner också igen mig i att jag såg jobbet som problem. Men sedan jag började som egen känner jag inte längre att min tid ägs av någon annan.
Jag är trött på de dåliga delarna av jobbet. Som lärare har jag absolut ett av de bästa jobben som finns, när allt fungerar som det ska. Dagar när många kastar sten och man blir kallad jävla hora, eller värre saker, är det inte lika kul!
Att inse att jag faktiskt skulle kunna sluta jobba mycket tidigare än vid 65 var en härlig känsla värd att ta tillvara på.
När jag skulle fylla 30 år hade jag två små barn, hus, man, jobb osv. Alla mina livsmål var uppfyllda, all föräldraledighet klar sedan ett tag och det var grå vardag och jag var en mycket trött mamma. En morgon nynnade jag på “I wanna be a billionaire, so fucking bad” och googlade “så blir du rik”. Då hittade jag Rika Tillsammans och på den vägen är det. Nu har det gått 11 år och vi är på god väg mot FIRE.