Hej. Jag är ny här och ganska ny som fondsparare. Vad tror ni om att spara i Avanza Global, Avanza Zero, Avanza Europa och Storebrand Europa som startportfölj? 1200 kr/mån.
Jag har sen tidigare ett månadssparande i Ica Bankens fonder Måttlig och Modig som jag inte tänkt fortsätta (pengarna får vara kvar dock) samt yttepyttelite Skandia Global.
Jag ska ge dig ett bättre fond rekommendation.
DNB Global indeks S 80%
DNB Global Emerging Markets Indeks S 10%
PLUS Allabolag Sverige index 10%
Du behöver ingen Europa fond, skippa Avanza Zero och Storebrand mögel, har du Skandia Global Exponering A (global indexfond) så fortsätt köra allt i den tycker jag och lägg till bara PLUS Allabolag Sverige index, tillväxtmarknader är bara om man vill inget måste.
Tack. Jag försöker fortfarande komma underfund med allt. Det mycket att ta hänsyn till och tänka på. Som Avanza zero och “din” SVerige fond t.ex.; även om en fond kanske är bättre pappret, är den ena sverigefonden verkligen så pass mycket bättre att det är värt den högre risken och den höga avgiften.
Om du redan har ett konto på Avanza så kan du sätta in allt på Avanza Global. Du behöver ingen mer fond.