Poll - sälja indexfonder för att slippa pantbrev?

Hade du sålt av 1,5 miljoner i indexfonder, för att slippa ta ut pantbrev på motsvarande summa (2% = 30tsek) i samband med husköp. Om du sedan hade kunnat återinvestera pengarna efter en månad när du sålt en annan fastighet?

Alternativet vore alltså att ta bolån på 1,5 miljoner extra i samband med köpet och sen amortera av summan vid försäljningen.

Undrar vad forumet säger om detta och försöker skapa en poll. :blush:

• Givetvis. Garanterad avkastning på 2 % på en månad.
  • NEJ! Börsen kan gå upp mer än så
  • Nej, rör av princip aldrig mina långsiktiga investeringar
  • Nej, av nåt skattetekniskt eller annat skäl
  • Indexfonder befattar jag mig inte med
  • Nej, jag hade maxat lånet och lagt pengarna från husförsäljningen på börsen
0 röster

Ja, givetvis. Inte bara för att det är garanterade 2% utan också för att det känns ovanligt vettigt när det är sommar på gång. Dessutom en mer än vanligt otydlig sommar med skakiga dagar i närtid.

Tajming? Inte primärt. Tvåprocentsavkastningen vinner. :smiley: :+1

1 gillning

Givetvis om det bara är alternativet att öppet ska lösas i närtid. Jag tycker frågan är mer vad du har för belåning och ålder om varför du inte vill belåna högre?

2% riskfritt på en månad tar jag lätt. Men jag hade övervägt det sista alternativet också, att helt enkelt låna för att sätta på börsen.

Om det är ett ISK kommer insättningen kosta lite i skatt, så det blir inte riktigt 2%?

Ändå en bra månadsavkastning.

Varför ska du amortera när du sålt den andra fastigheten? Varför inte köpa pantbreven, behålla lånet och investera summan som trillar in sen?

Eller är det ett alternativ med ett överbryggningslån? 30k för att få låna 1.5m i en månad är dyrt. Motsvarar väl en årsränta på 24%? (Eller räknar jag som en kratta så här vid läggdags). Det kanske finns (mindre) dyra lån utan säkerhet som du kan ta i en månad.