Positionering vid verksamhetsövergång som nyckelperson

Tjena forat,

Jag finner mig just nu i en lustig sits. Jag är PO för en mjukvaruprodukt som ledningen försöker sälja av och alla mina kollegor har sagt upp sig p.g.a. rätt taskiga arbetsförhållanden. Jag har också försökt söka mig vidare men inte lyckats landa ett nytt jobb än. Köparen verkar inte avskräckt och processen fortgår med mig som enda anställd och bärare av kunskap. Säljaren (min nuvarande arbetsgivare) är ganska motiverad att avsluta sitt engagemang i den här typen av verksamhet men är bunden av fleråriga avtal med kunder så de kan inte bara lägga ner verksamheten.

Jag har blivit ganska less på situationen de senaste året och varit taskigt avlönad för ansvaret som landat på mina axlar och ämnar mjölka den här situationen på så mycket pengar som möjligt för att riskhantera. Allt från att utfallet inte blir som köparen föreställer sig (ganska hög sannolikhet enligt mig), till att min karriär hos dem inte blir som jag vill.

Efter diverse AI-chattar tycker jag det låter förmånligt och eventuellt inte helt orimligt med:

1. en transitionsbonus betalad av säljaren om/när dealen är klar
  2. en retentionsbonus betalad löpande av köparen under ett år
  3. ett avgångsvederlag de första två åren vid väsentliga försämringar/omötta krav i roll/arbetsuppgifter samt uppsägning

Personligen har jag inget att förlora och allt att vinna.

Lite generella frågor:

1. Vad för instrument/förmåner/villkor kan jag använda för att av-riska och maximera min kompensation och hur bör de vara strukturerade?
  2. Vilken fast månadslön är rimlig att be om i en sån här situation?

Jag söker era tankar, svar, anekdoter, och generella livsråd för hur jag navigerar den här situationen på bästa sätt.