Hej! Jag upptäckte konceptet 21-5.se som är en tjänst där man kan deläga 5 semesterboenden på olika platser i världen tillsammans med 20 andra ägare via en ägarförening. Jag tycker konceptet verkar spännande med möjligheten att äga en varierad uppsättning semesterboenden med hög standard på attraktiva platser, men det känns lite svårt att överblicka hur det kommer att fungera och upplevas i praktiken. Man har tillgång till 12 veckor totalt under året för samtliga boenden och bokningssystemet ska garantera nån form av rättvis tillgång utan att man behöver stressa.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Funkar det bra? Är det nåt som skaver? Risker?
Hela poängen med att äga är imo att ha full kontroll och tillgång som man själv bestämmer över. Vad vinner du på att äga i detta scenario? Hur pass mycket billigare blir detta upplägg mot att hyra tex Airbnb? Kan du hyra ut dina veckor till hyfsad peng om du inte använder dem?
Kolla också noga flyglinjerna till destinationerna. Det bästa är om det finns stora flygplatser i närheten så att det finns gott om flighter till hyfsade priser.
Det är lite så jag också brukar tänka. Men vinsten blir att man (beroende på ägarförening) får tillgång till bostäder på potentiellt attraktiva platser (tex Manhattan, alperna, medelhavet, etc) värda ca 70-90 MSEK och betalar endast ca 3,5-5MSEK (beroende på ägarförening), plus månadsavgift på ca 6-8 KSEK för driften. Sen kan man sälja sin andel (med potentiell vinst) precis som med vanlig bostadsrätt eller villa.
Jag inser medan jag skriver att det definitivt är en bra idé att räkna ut TCO över t.ex. 5 eller 10 år och jämföra med vad man kan hyra via Airbnb o liknande för motsvarande belopp.
Jag kollade deras hemsida och man får låna ut utan begränsning till familj o vänner men inte hyra ut mot betalning.
Min bild av andelsboenden är att de är tveksamma investeringar (bortsett från vinterorter). Konkurrensen från alternativen gör inte den typen av ägande så intressant. Om man dessutom inte får hyra ut sina veckor verkar det extremt dyrt, hinner ni verkligen utnyttja veckorna? Ser inte att det har någon egentlig usp.
Så runt en kvarts mille om året i total kostnad alltså, om vi räknar med en kalkylränta kring fyra procent. Till det priset kan man lätt hyra ett fint hus på heltid på de flesta håll i världen.