Tjänstepension hos Futur

Hej,

Flyttade för något årsedan min tjänstepension till Futur efter bra övertalning från en av Nowos medarbetare.

När jag idag kollar på konsumenternas och gör en jämförelse blev jag halvt lamslagen när jag såg hur dyra Futur är. Visst det har gått bra de här åren, men vad har jag betalat för det.

Skillnaden mellan AMF (33500) och Futur(278000) är ju väldigt mycket pengar.

Bör jag flytta denna delen tillbaka till AMF? Ja de har lägre avkastning pga lägre risk men avgifterna äter ju upp stora delar på den 24 åren jag har kvar att arbeta.

Jag har också sett de jämförelsesiffrorna på konsumenternas – såvitt jag förstått när jag försökte förstå är det fondavgifter som står för nästan hela den kostnaden. De räknar på entrélösningen som varje bolag erbjuder. I övrigt betalar man bara 65 kr/år hos de flesta för fondförsäkring, och där sticker AMF visserligen ut med bara 30 kr/år, men det är ju en bagatellartad summa.

Så det man ska göra är att kolla avgifterna på de typer av fonder som man själv kommer att välja för att kunna göra den jämförelse som spelar roll. Där har Futur bland de bästa urvalen av fonder och bland de lägsta avgifterna när jag kollat. Jag har Futur utifrån detta, och dessutom att de skickar köp- och säljordrar samtidigt vid byten (precis som i premiepensionen) istället för att först sälja, och skicka köporder först när likviden kommer in. Det spelar ju ingen roll om man aldrig tänker byta, men jag kör global trendföljning med pensionsfonderna och gör byten då och då.

(Det är KAP-KL/AKAP-KR jag kollat på.)

1 gillning