Valutaväxlingsavgifter ETF vid stort inköp

Vid handel med Globala index ETF:er så kommer jag troligen åka på valutaväxlingsavgifter vid köp och sälj. Dessa kan minimeras om jag skaffar ett valutakonto hos min nätmäklare. Någon som kan förklara hur detta fungerar?

(Vi leker med tanken att jag köper 1st ETF för 1 miljon, om nu detta skulle ha någon betydelse i tillvägagångssättet)

Det fungerar så att om du har ett valutakonto behöver du bara växla en gång.

Du köper ETF i t.ex. EUR och det växlas från SEK.

Har du valutakonto och säljer ETF:en får du cash i EUR och inte SEK.

Därefter kan du köpa ny ETF i EUR.

Har du inget valutakonto växlas det exakt varenda gång du köper och säljer, även om det är helt onödigt om du ska sälja ett värdepapper och sedan köpa ett nytt som handlas i samma valuta.

Om du däremot ska köpa och behålla i typ tio år så spelar valutakonto mindre roll givet att växlingsavgiften är låg, typ 0,05-0,1% som på Montrose för kunder med mer kapital.