Jag går inte till vårdcentralen särskilt ofta, men när jag väl gör det känns det som att jag träder in i en värld i ett annat universum. Vi bor i skogen på landsbygden och vårdcentralen ligger i kommunens största stad, där det finns två vårdcentraler att välja mellan.
Vi var där idag och läkaren sa något ganska intressant: “Vi är bara tre läkare för x-antal tusen”, vilket jag tolkade som tre läkare i hela kommunen. Det fick mig att tänka och komma ihåg att varje gång vi har varit hos läkaren under de senaste många åren har det varit en ny läkare varje gång. Jag frågade min fru och hon kan inte heller minnas att ha varit hos samma läkare två gånger eller mer.
En annan detalj är att läkarnas ursprung antingen var från Sydeuropa eller Mellanöstern, så deras svenska har varit mer eller mindre bruten och i vissa fall med sydländsk entusiasm, d.v.s. några pratar riktigt snabbt.
Jag sitter kvar med en fråga: “Är det bara vår vårdcentral som har detta universum att erbjuda, finns det ett annat vårdcentralsuniversum där jag kan träffa samma läkare varje gång och som jag kan förstå allt vad de säger?”
En ytterligare fråga: “Kan man byta till en vårdcentral i ett annat län?”
Det låter som att du inte bor där de flesta vill bo eller jobba. De har förmodligen stafettläkare för de vägrar betala vad det skulle kosta att locka dit fast anställda läkare.
Hur som helst så bör man nog se vården som en offentlig verksamhet. Det är inte en Michelinrestaurang eller Mercedes-handlare vad gäller service och bemötande utan du bör mer jämföra med Posten, Trafikverket eller Försäkringskassan.
Vill du ha concierge service så får du vara beredd att betala, dvs uppsöka Sophiahemmet eller liknande. Eller söka dig utomlands. Offentligt finansierad vård är lite av ett basutbud, typ skolmatsalen. Det finns Michelinrestauranger, men de kostar mer.
Du har rätt, som skrivet bor jag i skogen på landsbygden.
Mindre än concierge service kan göra det åt mig, jag är faktiskt ganska blygsam. En läkare jag kan förstå och som inte slösar bort mina 30 minuter på att läsa min akt och hitta medicin jag egentligen inte behöver, eftersom de aldrig ställer rätt frågor, eftersom de inte känner mig.
Men jag har blivit sugen på att se vad som erbjuds i länet. Om jag kan köra 20 mil till tandläkaren jag har haft i 20 år, antar jag att jag också kan köra långt till en läkare med tid och minne.
Yes, det är fritt vårdval i Sverige så du kan lista dig på vilken vårdcentral du vill vart som helst i landet. Värt att notera är dock att all din vård då flyttas, man kan t.ex. inte behålla sin diabetessjuksköterska på ena vårdcentralen och träffa läkare på en annan vårdcentral.
Jag fick en ”husläkare” på min vårdcentral för ett par år sedan. Beskrev i detalj alla missförstånd, hur mycket tid som slösas när en ny läkare ska sätta sig in i mina diagnoser, innan de ens lägger tid på varför jag söker vård nu. Fick därefter en och samma läkare jag oftast träffar vid behov.
Jag är dock multisjuk och de flesta på min VC känner igen mig, då jag troligen klassas som stammis. Tror få patienter tilldelas en husläkare, man behöver nog vara en komplex patient för att det ska vara lönt för vårdcentralen.
Har bara haft problem med VC läkare på en annan VC, där 2 av 3 läkare var inkompetenta och rätt odrägliga. Så jag bytte vårdcentral.
Jag har varit på sjukhuset några få gånger de senaste åren och jag måste erkänna att jag blev bemött mycket mer professionellt där än på min vårdcentral, även om jag av goda skäl aldrig hade träffat dem förut.
Känner igen det från där vi borde tidigare i ett litet samhälle utanför Södertälje. Olika läkare varje gång, stressade, svåra att förstå och inte intresserade av några mer grundliga/långsiktiga planer.
Nu bor vi i södra Stockholm och har en FANTASTISK vårdcentral! (Är en vanlig allmän vårdcentral i området där vi bor så ingen privat eller liknande.)
I princip samma läkare sen vi flyttade hit för 5,5 år sedan. Upplever dessutom att alla är lätta att förstå och det är inte nya namn hela tiden osv.
Varje läkare har ett direktnummer och telefontid varje dag. Man ringer alltså DIREKT till SIN läkare som fysiskt är den person som svarar på andra sidan. (Ingen växel, sjuksköterska som ringer tillbaka, knappval, tidsbokning för att ringa tillbaka, AI eller liknande inblandat)
Sen kan läkaren då lösa frågeställningen direkt på telefon, läkaren kan skriva remiss direkt, skriva ut recept, läkaren kan boka in tid för läkarbesök under dagen eller en annan dag, boka in tid för provtagning på vårdcentralen osv.
Om jag kan jämföra det med min tandläkare så är det alltid assistenten som svarar i telefonen, som ser till att tandläkaren får meddelandet och bokar tider etc. Om det vore en kunnig sekreterare eller sjuksköterska som svarar i telefonen skulle jag också vara nöjd.
Nu vet jag inte vart i landet TS bor, men om de säger “X läkare på Y patienter” så är det antalet listade de menar. Om du bor i sådan glesbygd att vårdcentralen är den enda i kommunen så är nog tre läkare rätt okej bemanning, mycket läggs ändå på sjuksköterskor.
Svårt att locka allmänmedicinare ut i skogen till vanliga regionslöner, när de hellre kan sitta hemma vid datorn och jobba åt Kry och jaga bonusar.
Man får också tänka att de flesta listade patienter inte behöver kontinuitet i sina vårdkontakter, eftersom de kanske söker vård någon gång vartannat år för orelaterade åkommor. Bättre att stamkunder får träffa läkarna som är anställda långsiktigt, och alla andra får träffa stafettläkare/hyrläkare etc.
Jag blev paff när jag fick höra av en kollega i en “bättre” stockholmsförort att han haft samma husläkare i 30 år. Jag insåg att jag aldrig träffat samma läkare två gånger. Vi var båda förundrade över den andres upplevelse.
Rekommenderar denna bok av läkaren Fanny Nilsson, handlar mycket om just underdimensionering av primärvården och ger bra förklaring till varför vården fungerar/inte fungerar i Sverige.
Detta är min upplevelse av alla VC jag varit på ja. Har aldrig haft en husläkare eller träffat samma läkare 2 gånger. Åh andra sidan är jag i princip bara där ca 1 gång vart tredje år eller så.
Har haft både bra och dåliga erfarenheter av vården sen vi flyttade hit 2023, men positivt är att på vårdcentralen har jag alltid sett samma läkare (och det gäller andra i familjen också). Men nu är tydligen vår vårdcentral den populäraste i Sundsvalls kommun så det kanske inte är så överallt. Den är privat driven men de har 2 VC så det är inget jätteprojekt.
Jag tycker det är tydligt hur vårdcentraler blir sämre och sämre. Vad det beror på vet jag inte men jag har läst om att det varit väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop. Tyvärr får man slåss och armbåga sig fram för att få vård. Att träffa samma läkare har jag inte ens tänkt tanken att man få en sådan lyx. Jag hade varit nöjd om de kan ta emot mig, är kompetenta och gör sitt yttersta för att hjälpa mig. Allt det där brister idag.
Intressant att ingen nämner problem med att förstå vad läkaren kommunicerar.
Jag tycker att det är ganska viktigt att läkaren kan göra sig förstådd på svenska, eftersom det ofta beror på exakt vilka ord läkaren använder och hur det formuleras.
Jag är från jobbet van vid att snappa upp nyanserna och fråga vad som menas så att det inte blir några missförstånd, men min fru missar en del av dessa nyanser och frågar sällan vad som menas. Därför är det viktigt att det finns kontinuitet med läkaren, eftersom det är helt omöjligt att få ett ordentligt intryck på den brutna svenskan hos nya läkare med olika sätt att kommunicera.
Det beror på flera parametrar, särskilt ålder. Eftersom jag har haft god hälsa större delen av mitt liv har jag inte haft behov av att besöka läkaren förrän nu, då jag snart går in i sista kvartalet av mitt liv.
I min ålder blir hälsa en mycket större del av vardagen. Jag tar för närvarande blodtrycksmedicin, som tur är inte mycket, och efter att jag blev inlagd på sjukhuset har jag bestämt mig för att inte gå tillbaka dit, trots att de var ganska trevliga och duktiga på sitt jobb.
Sedan dess har jag läst mycket och lärt mig mycket, bland annat kan jag nu mäta mitt eget blodtryck, puls, blodsocker etc., vilket var helt främmande för mig för bara tre år sedan. Nu när jag är intresserad av att lära mig och få ny kunskap om min hälsa irriterar det mig att de läkare jag har träffat talar bruten svensk och deras kroppsspråk i vissa fall inte är anpassat till situationen (annan kulturbakgrund).