394. Carnegie Global Plus: indexfonden som bör slå index och ge dig en högre pension!

Jag har nästan hela min portfölj i hävstångsprodukter med 2-5x hävstång. Kan förklara lite hur dessa utvecklas i praktiken utan matematik.

I en uppgående trend där underliggande rör sig kraftigt uppåt under en period kan resultatet av hävstångsprodukten överstiga hävstången. Detta beror på daglig ombalansering. Faktum är att en hävstångsprodukt med daglig ombalansering inte speglar värdeutvecklingen på underliggande, utan de dagliga kursrörelserna. Ja, det är en stor skillnad i praktiken, vilket ni har visat genom graferna där fonden inte gått 1.4x eller 1.5x underliggande.

Om underliggande går +100% på en månad, där de flesta dagar är kraftigt uppåt och bara några få negativa dagar, kan en hävstångprodukt med 3x hävstång röra sig upp mycket mer än 3x eller 300%. Istället blir det kanske runt 500% upp på underliggandes 100% uppgång.

Det samma gäller nedgång. -10% på underliggande under en månad blir ofta mer än -30% för en hävstångsprodukt med 3x hävstång.

Detta är en volatilitetsförlust och gör att du utöver en postiv utveckling vill ha en starkt positiv trend under tiden du håller produkten.

Om underliggande pendlar mellan 100 och 120 över en period på ett år för att sluta på exakt 120, är det möjligt att hävstångsprodukten har negativt resultat.

Det betyder alltså att timing är viktigt för hävstångprodukter med daglig ombalansering. Ju högre hävstång ju viktigare är timingen, alltså att du håller i en upptrend och säljer under en upptrend.

Det är därför långsiktiga hävstångsprodukter har lägre hävstång.

Om ni vill ha exempel på detta kan ni gå till Avanza och titta på grafen för Alibaba överlagt med grafen för Alibaba BULL x3.
Ni kan se att uppgången är långt mer än 3x och tappet också större.

Personligen tycker jag att fonder som denna från Carnegie är bra, dock inte just nu pga exponeringen mot USA. Istället håller jag en hävstångsprodukt baserad på FXI. Det är även en warrant så den har inte daglig ombalansering, så den kan hållas längre, men med risk för knockout. Håller även certifikat med daglig ombalansering i specifika aktier.

Fördelen med portföljbelåning är att du inte har en daglig ombalansering (annat än i extremfall som tvingar fram sälj), vilket gör att utvecklingen av portföljen baseras på underliggandes värdeutveckling istället för kursrörelser. Nackdelen med portföljbelåning är att du inte vill ha högre hävstång än 1.3-1.5 pga risk för margin calls samt att du får högre finansieringskostnad vid högre belåning/risk, som också är högre ön den finansieringskostnad institutioner har.