Brukar aktiemarknaden generellt gå upp eller ner under julperioden? Och vad beror det på?
Sjäv tror att marknaden går upp pga alla julklappsinköp och sedan ner i januari när alla är fattiga…
Brukar aktiemarknaden generellt gå upp eller ner under julperioden? Och vad beror det på?
Sjäv tror att marknaden går upp pga alla julklappsinköp och sedan ner i januari när alla är fattiga…
Med tanke på att det ska bytas President i USA så går det nog upp.
Historiskt brukar ett presidentbyte vara positivt för marknaden.
Ja, nu infaller julen med nära presidentbyte. Men jag tänker att det vanligtvis går upp runt jul andra år också.
Det är oändligt med parametrar som påverkar aktiekurserna i världen. Räkna kallt med fler parametrar än sandkorn på jorden eller stjärnor i universum.
Ifall du tror att du kan ta in alla de parametrarna och förutse alla börsrörelser så kan du ju försöka gissa dig fram, annars skulle jag rekommendera att du kör en passiv global indexfond som LF Global index, håll i minst 15 år så ska du se att du nog gör en bra vinst.
Julförsäljning påverkar inte börsen just under julen. Utan det sker innan baserat på förväntningarna på kommande försäljning.
Samt efteråt om det visar sig att försäljningen blev helt annorlunda så det påverkar Q4 resultaten på något sätt som inte var väntat.
Håller helt med, är mest nyfiken på fenomenet.
Intressant, där har du en poäng!
Vissa rörelser tycker jag är ganska förutsägbara, te x att det går upp lite varje månad runt löning. Även om man förstås inte kan räkna kallt med något.
Nej det finns absolut inga sådana mönster, att börsen skulle gå upp under julen eller under löning stämmer inte alls.
Du kan aldrig förutse när börsen går upp eller ner, och det finns inga mönster. Skulle det finnas ett tydligt mönster så skulle alla vara oändligt rika. Ifall börsen alltid gick upp under löning så skulle alla investera oändligt med pengar då.
Det stämmer inte att det finns mönster på börsen som man kan följa och bli rik.
Det finns absolut ingenting med börsen som är förutsägbart, det enda man kan hoppas på är att globala index går upp över tid, vilket är sannolikt, ifall mänskligheten inte går under. Men det kan också bli stagnation över generationer, så som i Japan t.ex. eller perioden 2001-2013, där globala indexfonder inte steg alls mellan de åren.
En bild säger mer än tusen ord:
Den brukar gå upp, precis som under alla andra perioder. Det beror på att företagen växer sig rikare medan fiatvalutorna som börskurserna räknas i stadigt sjunker i värde.
Att det inte finns mönster stämmer ju inte. Teknisk analys är ganska stort och etablerat. Sen säger jag inte att det alltid stämmer såklart men mönster finns det självklart.
Om du slumpar en händelse som har tre utfall (gå upp, stå still, gå ner) så kommer det bildas mönster. Det betyder inte att vi kan förutspå hur det kommer att gå.
Men visst vissa rörelser känner man till.
Krig, räntor går upp/ner, inflation/deflation, finanskris, bubblor etc, dock inte när de sker och hur allvarligt de påverkar
Har du bevis på det påståendet? Finns självklart inga mönster man kan använda för att förutspå framtiden. Men du kanske menar att man kan hitta historiska mönster som inte säger något om framtiden?
Hoppas inte du tror att du kan förutspå framtiden, du kan förlora mycket pengar på det.
Köpenhamnsbörsen har kraschat ordentligt efter Novo Nordisk dåliga besked. Galet!
Det galna var väl om något Novos värdering och hur stor andel av totala börsvärdet/ekonomin i Danmark företaget har(haft?). Att det skulle komma en rekyl där någon gång var inte direkt oväntat.
Jag tycker det säger sig självt att börsen inte går upp vid jul. Börsen är framåtblickande. Det är ju inte så att börsen/investerare blir överraskad att det är jul även detta år och att det julshoppa runt den tiden även detta år.