Kommer du sitta kvar i båten Jan?

Finns det något scenario som gör att du kommer kliva ut från börsen eller byta strategi Jan? Till exempel en fortsatt kraftig nedgång eller liknande.

/Elias

Nån sa att börsen bara tappat typ 10% men de indexfonder jag kollat på har typ går ned 20%. Finns det nånstans där man LÄTT kan se de olika börserna och ländernas nedgång? Gärna i procent?

Jag själv brukar använda Tradingview.com när jag vill ha koll på sådant. ?

Denna sida gillar jag.

https://www.bloomberg.com/markets/stocks

Hej Elias,

Nej, jag kan inte se någon sådan situation i dagsläget. För mig är det “normalt” med en nedgång på uppemot -60 %. Det har hänt historiskt och kan hända igen. Tricket är ju att ha gjort “rätt” från början, t.ex. genom att gå genom:

Det går ju att följa mig på Shareville och där kommer man kunna se att ingen försäljning kommer att äga rum. Däremot brukar jag försöka - om jag har möjlighet och mod - att spara lite extra varje månad nu framgent.

Hälsningar,
Jan

En följdfråga till dig, Jan.
Vad menar du med ”spara lite extra”?

• Hur mycket är lite extra?
  • sparar du extra i alla hinkarna eller riktar du investeringarna?
  • Hur ser ditt resonemang ut som gör att du väljer att investera mer just nu?

Jag försöker spara lite extra genom att höja månadssparande (t.ex. sänka utgifter, sälja av i lekhinken, ta pengar som skulle investerats längre fram och som sista del låna). Jag har helt random (=läs: utan stöd i någon forskning, utan bara på känsla) valt att försöka göra mindre extra insättningar vid varje nedgång om 10 procent. Hittills alltså två gånger, vid -10 % från toppen och idag vid -20 %. Väl medveten om att vi potentiellt ska ner till -50 %, -60 %. Just nu har pengarna gått till passiva och mellanriskhinken.

Har en 20-80-portfölj och en 60-40-portfölj hos Lysa. Är den en god idé att omfördela dem till 90-10 kortsiktigt medan börsen är som den är?