Bästa likviditetshantering på Avanza och Nordnet

Jag har i väntan på ytterligare sättning på börsen samlat ihop en ansenlig summa pengar från olika nischbanker. Avsikten är att investera stegvis när OMXSXPI har kommit ned till 730, alltså en 30%-ig nedgång från toppen i början av året vilken jag inte vet när (eller ens om) det kommer göra.

Jag säker därför en exponering med låg risk och någon typ av avkastning under tiden. Jag har tidigare tittat på fonder med korta papper i men eftersom dessa till stor del uttagsstoppades precis under ett sådant tillfälle som jag skulle vilja ombalansera in i aktier så utgår det alternativet.

Hur gör ni, finns det några bra förslag där ute?

Alltså, vi är ner 26.75% sedan toppen. Vad ska du med de extra 3.25% till? Investera nu istället…och vi ligger på 635 :wink:

1 gillning

:grinning:
Fast jag gillar hantera det regelstyrd för att inte påverkas av känslor. Men egentligen borde man ju allokera en del nu och invänta utvecklingen fast nu blir det inte så utan det är temporär likviditetshantering som gäller. Något tips?

Regelstyrd och utan känslor =>Lämna pengarna på mäklarens konto (upp till insättningsgarantin) och starta ett rejält månadspar. Så gör jag. Ett sparkontot ger inte mycket, så knappt värt besväret och risken att känslor tar över :wink:

(Såg fel index, kollade på OMXSBPI, men båda är ner lika mycket).

Fast nu med ökade korträntor borde det finnas något bättre än @janbolmeson rekommendationer från Januari 22.

De flesta sparkonto på Avanza ger 0.85% om det räcker…

Hur snabbt förs pengarna mellan ISK och ett sådant konto? Om det inte är väsentligt snabbare än till/från t ex Landshypoteks sparkonto med 1,5% ränta så kan man hellre välja det?

Edit: Jag har ställt frågan till Avanza, och fick nu följande svar:
“Interna överföringar går direkt om du gör det vardagar 8:30 - 17:30”

Nackdelen är att man bara får 0,85% på Nordax via Avanza, medan man får 1,40% om man går direkt till Nordax, men då tar det 1-3 dagar för en överföring.

1 gillning

Överförs direkt

2 gillningar

Dock så får man tänka på att flytta från Sparkonto+ (som de olika kontona heter för ränta) sker endast vardagar 8:30 - 17:30. Brukar dock inte vara något större problem då börsen är stängd på helger.

1 gillning

Tack för svar alla.

Problem uppstår när medlen överstiger insättningsgarantin villet de gör i mitt fall.

Därtill så tycker jag (läs: hade hoppats) att man borde kunnat få bättre avkastning på korta pengar nu med detta ränteläget.

Forts.

Man läser ju att Castellum och SBB längre obligationer handlas över 10%. Kortare papper från dem med lägre återfinansieringsrisk borde väl ge något mitt emellan?

Det finns sex olika sparinstitutioner på Avanza. D.v.s du sprider risken till sex olika insättningsgarantier. Men det kanske inte räcker? Isåfall, hatten av och grattis!!! :rofl:

Du kan också låsa på 6 mån och får då lite över en procent.

Och hur ser just dina regler ut? Hur stor andel köper du med vid -30? Och därefter då?

Hej,
Avsikten nu är att lägga in 50% av totalt kapital vid en nedgång på 30% och lägga in resterande om lika delat mellan -40% och -50% räknat från börsens topp.

Jag tror inte att vi kommer se fall till den nivån så avsikten är därför att bygga upp en portfölj inspirerad av @Zino allvädersportfölj.

Men enkelt sagt, ju mer börsen sjunker ju mer kommer jag vikta om mot börsen.

2 gillningar