Investera 300 tkr nu

Jag har 300 tkr som jag skulle vilja investera nu eller i närtid. Jag vill inte förlora allt men det är lite av en lekhink ändå, jag har andra större investeringar redan. Jag funderar krasst att göra det enkelt och satsa i Avanza 0. Är det helt galet eller är det nån som har nån annan ide?

Det låter väldigt mycket i Avanza Zero då man enbart får sätta in 25000 kr per dag.

Varför inte sätta in på PLUS Global Index som introducerades 8/4? Är du långsiktig över 5 år?

Jag är långsiktig över 5 år, skall kolla plus global index också. Men som sagt detta är lite av en lekhink för mig. Kollade just på Nordnet och de har visst lite motsvarande som avanza 0, tänkte byta till Nordnet och letar helt enkelt efter vart jag skall stoppa in pnegarna. Tänkte dela upp det på olika dagar så att man garderar sig lite.

Fast vadå, om man sätter in 25 k om dagen tar det knappt tre veckor att investera kapitalet och då får man en spridning över tid på köpet.
Jag har själv satt in liknande belopp på Avanza Zero och visst är det lite pyssel men vi snackar två minuter om dagen.

1 gillning

100k silver/guld 100k bitcoin, jag har Valour Bitcoin Staking, och 100k tsmc som benchmark
bra för att träna pssyket för framtida kriser :slight_smile:

gör en egen analys innan beslut, detta är bara ett förslag för ett möjligt utfall, alla investeringar kan både gå upp och ner i värde och du kan förlora hela ditt kapital (samma som skatten kan ta hela ditt kapital också)

Jag hade sjösatt en momentumstrategi för en andel, då får man leka av sig lite.

Lite dålig koll på en momentumstrategi, vad är det?

Spännande ide, skall läsa på lite, tack för input

Forskning visar att spridning över tid (dollar cost averaging) förlorar mot att investera allt på dag ett. Visst är dagliga insättningar inte riktigt samma som att investera regelbundet över längre tid så skillnaden blir nog mindre, men kontentan är att om man inte investerar allt direkt så förlorar man tid på marknaden och tid på marknaden är största källan till avkastning.

Global indexfond 60~70%

Avanza zero / Spiltan investmentbolag ~ 20%

Lek/bitcoin ~10%

Hade ändå börjat i den här häraden och anpassat lite från vad du är sugen på

Jag håller med dig till 100 % och väljer själv att inte sprida ut investeringar utan kör in allt direkt.

I detta specifika fallet, som min kommentar gällde, har Avanza Zero en begränsning på 25.000 kr/dag så man måste sprida ut det. Den som inte lyssnar på forskningen och vill ha psykologisk trygghet i att sprida ut investeringen får den “på köpet” om man köper AZ.

Det är sant. JAg menar mer att man kanske borde köra in hälften på en annan fond (eller välja en annan fond helt och hållet) om man vill dra nytta av klumpsummeeffekten. Det lär väl finnas fler fonder som följer OMX30

1 gillning

Stort tack! SKall kolla ordentligt i helgen.

Jag har mycket aktier, är 78 år, sparat hela livet.

Föreslår köp:

Investor, Industrivärlden och Handelsbanken A för pengarna.

Möjligen kan du vänta några veckor med Handelsbanken som är lite dyr just nu.

Säkert sparande!

Stort tack Kjell!