Investera inför studier?

Hejsan,

Jag är 23 år gammal och behöver kritik kring mitt investeringsbeslut!

Jag har nu under 2 års tid sparat undan ungefär 80% av min lön i sparkonto för en kontantinsats. Kontantinsatsen är idag uppnådd och ursprungliga tanken var bostadsrätt köp i år men vid årskiftet tog jag beslutet om att den mest rationella investeringen för mig är att påbörja studier!

Mina studier kommer ta 4 år. Jag har läst om att pengar med en tidshorisont <3år ska du inte ens ge dig in i börsen och >5år är du good to go att investera. Jag känner att jag är i gränsland och valde att investera mina kontantinsats pengar runt årskiftet såhär:

-50% Sparränta (Avanza erbjuder 1.3% ränta) - Säkrar upp halva innehavet alltid och succesivt fördela om vid uppgång av resterande investeringar för kontantinsats. (När vinsterna kommer då det är blodrött av Trumps galenskaper as per usual)

Resterande 50% delas upp i :

-50% Global index fond (LF Global index)

-25 % Räntefond lång (AMF Räntefond lång)

-10% Räntefond kort (Splitan räntefond Sverige)

-10% Sverige index (PLUS allabolag Sverige index)

-5% Avanza zero (OMXS30 fond)

Har jag tänk någorlunda okej? Vad kan förbättras? Vad måste jag vidta åtgärder på asap? :smiley:

OBS, Jag känner inte att det är panik att köpa bostad vid examinering där av kan min tidshorisont även ses som poteniellt 5 år.

Du kan få upp till 2,5% ränta obunden, det känns lite bortkastade pengar att ha hälften på ett sparkonto med 1,3% ränta.

3 gillningar

Hej hej!

Min tanke är att det är onödigt att ha båda Avanza Zero och Plus Allabolag Sverige; båda täcker Sverige och blir överlappade. Rekommendationen på forumet lär då vara att ta bort Avanza Zero (p.g.a. fåtal innehav) och lägga i exempelvis Emerging Markets eller LF Global.

Hej!

Tack för ditt tips!

Var inne på att ränta är lite väl låg. Min storbank erbjuder inte så mycket bättre ränta heller, har ni konkreta tips på aktörer som erbjuder 2.5% obunden ränta?:slight_smile:

Froda eller Fedelta skulle jag välja då de andra som också har 2,50% har en fördröjning på uttag med 31 dagar.

1 gillning

Hej!

Håller med om att dem överlappar. Tanken har väl varit att lägga 15% i Sverige Index. Varav 5% mer koncentrerat mot dem 30 största. Då jag faktisk tycker den fonden presterar bra och är gratis!

Men 15% är kanske lite väl mycket exponering mot Sverige och en andel bör ersättas mot global? Sverige utgör ju mycket mindre procentuell andel av den globala marknaden än andelen jag valt att investera här! Men det är väl också lönsamt för en svensk att investera i Svenska aktier iom valuta.

Emerging markets investerar jag i mitt övriga långsiktiga sparande. Är inte 5 år i gränsfall om att vara för kort tidshorisont för den? :slight_smile: