Hej, alla. Mitt första inlägg här efter att ha varit enbart läsare av trådar en tid. Skulle uppskatta lite feedback på mitt ekonomiska upplägg. Har bara mig själv att tänka på och 16 år kvar till folkpension. Anställd arbetare. Letar ett hus att köpa, har sålt av det gamla boendet och hyr idag. Månadssparar från lönen allt vad jag orkar både i seniordelen (ISK med 16 års horisont, aktieutdelningarna återinvesteras på aktiekontot) och i framtidsdelen (ISK med 6 års horisont om jag vill göra FI, FIRE eller betala bort huslån). Månadssparandet kommer att minska när huset väl är inköpt. Har 1 milj kvar att investera i framtidsdelen eller ha som balanserande räntedel. Aktiekontot startades innan ISK fanns. Nedan fördelningen idag.
Totalt: 7,3 milj
Varav framtidsdelen 1,5 milj (lyfts isf 2027):
ISK med
22,5% AMF Global
22,5% Länsförsäkringar Global Index
5% Handelsbanken Globala småbolag
15% Spiltan Investmentbolag
5% AMF Småbolag
5% SEB Sverige Index
5% AMF Europa
5% Avanza Emerging markets
5% Swedbank Robur Access Asien
5% Avanza World tech
5% Handelsbanken Hållbar energi
Varav seniordelen 2,8 milj (lyfts 2037):
ISK med 1,8 milj i
75% Avanza Auto 6
5% SPP Global Plus
5% Handelsbanken Hållbar energi
5% Avanza World tech
5% Avanza Emerging markets
5% AMF Småbolag
Aktiekonto med 1 milj med störst andel i Latour (20%) och fallande i Investor, Svolder, Lundberg, Industrivärden, Creades, Kinnevik, Axfood, AstraZeneca, Zalando, Skanska, Handelsbanken, Ratos, Bilia, Öresund, Fabege, BillerudKornäs, Avanza bank, Millicom, HM, Midway (1%).
Varav på sparkonto 3 milj:
1,5 milj kontantinsats till hus
0,5 milj buffert/oförutsett
1 milj att investera
Ser fördelningarna vettiga ut? Bör jag fondbanta? Har försökt komponera ihop en mix för framtiden. Råvaror känner jag mig väldigt osäker på och har inte vågat ge mig in i. Kostnaderna för fonderna på ISK-kontona ligger på 0,48% för Framtid resp 0,64% för Senior.