Atlant Precious blir Green Tech Metals

Atlant har bytt inriktning på sin ädelmetallsfond Precious. Det är alltså fonden som tidigare hette Pacific Precious och hade Eric Strand som förvaltare. Nu är det inte ädelmetaller som gäller utan gruvbolag som utvinner så kallade gröna metaller. Alltså metaller som används i grön teknik som elbilar. Fonden har bytt namn till Atlant Green Tech Metals.

Atlants informationssida om Green Tech Metals

Haha vad kul! Kostar den ungefär samma som tidigare? Dem kanske insåg till slut att göra som Erik var ett smartare drag?

På Avanza står det total avgift 3,83 %. Men kanske finns på billigare plattformar som Savr eller Fondo.

Fondo erbjuder 3,21% i avgift.

Låter orimligt dyrt!

2 gillningar

Det visar ju att Eric var före sin tid och att Atlant-gänget är långt efter honom. Atlant Precious var min första alternativa fond för många år sedan. I samband med skiftet från Eric till Mattias sålde jag allt.

Atlant Precious hade tidigare en fast avgift på 1% plus en rörlig del om 20% av meravkastningen jämfört med OMRX Treasury Bill index. Dvs de jämförde mineralogierna mot korträntor, vilket de såklart slog. Därför är avgiften enligt Avanza nu 3,83% och jag tror mig minnas den varit över 5% vid något tillfället. Ocker.

Den nya fonden får en avgift på 1,5% står det, vilket blir 1,59% efter alla avgifter Atlant tar ut. Avanza kan också lägga på något.

Köp Eric’s fonder istället :slight_smile: .

1 gillning