Hej, jag undrar om det finns någon svensk bank som har någon partner i USA som man kan använda till att handla i USD valutan?
Vad menar du? Alla stora svenska banker har valutakonton i USD. Däremot saknar nishbanker den servicen.
Det ser ut att du menar stora svenska banker i Sverige men LeifGwO menar i USA. De svenska banker kan ha ett kontor i USA eller utomlands men de har inte versamhet till privatpersoner. te.x. no retail banking services. Det var min erfarenhet innan jag flyttade till Sverige men det var många år sedan. Det är bättre att fråga bankerna direkt.
Alla internationella banker har en s.k. korrespondentbank i USA, eftersom USD-överföringar alltid måste gå via en amerikansk bank. Swedbank får t.ex. inte föra över USD direkt till SEB eftersom det måste gå via amerikansk bank.
Oklart vad som menas med “handla i USD”. Vill du spekulera i valuta så kan du t.ex. göra det med minifutures hos Avanza.
Vill du handla varor i USD men slippa växlingsavgifter så är Revolut ett smidigt alternativ.