Hej! Fråga från en hyfsat grön småsparare. Har sålt av den långsiktiga portföljen jag för ett antal år sedan lade upp utifrån RikaTillsammans rekommendation. Den har med tiden blivit alltför obalanserad då jag lagt till ett antal andra fondköp så det är dags för en nystart. Jag tänkte nu ersätta denna med RikaTillsammans tips på basportfölj. Då jag även har en mindre andel i rent aktiesparande (där jag dock inte är särskilt aktiv) i bolag och investmentbolag jag gillar funderar jag på om det är gynnsamt att jag behåller dessa eller säljer av och investerar även detta i basportföljen för att få en så bra effekt som möjligt. Sparhorisont 10 år och uppåt. Låter det klokt att göra på detta sätt dvs satsa på enbart basportföljen och skippa det rena aktiesparandet och månadsspara endast i fonderna? Med tanke på att jag är måttligt aktiv och intresserad i dagsläget.
Vad gäller mer kortsiktigt sparande och buffert är det klokast att helt och hållet låta portföljen vara i fred och istället placera en pott i sparkonto med bra ränta där jag även månadssparar lite?
Varmt tack för tips!