Tips på bra fond portfölj

Hej

Har börjat lägga in sparpengar på fonder då det är enklare med fonder än aktier.

Började förra året med små investeringar i Swedbank Robur Ny Teknik och Tin Ny Teknik. Sedan kom jag över Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Amf Småbolag. Har fördelat pengarna på bara dom två nu senaste 5månaderna.
Dumt eller? Är detta ok långsiktigt typ 5år?
Senaste tiden har man sett en hel del negativa artiklar om investmentbolag och börsen överlag.

Vad har ni för tips för enkel och bra portfölj?
Vill pumpa in 80% av alla sparpengar så pengarna gör pengar. Sparkontot händer det inte mycket på.

Tack på förhand

Välkommen till forumet!

Det låter väldigt dåligt diversifierat. Hög risk och mycket risk som man inte nödvändigtvis får betalt i form av högre avkastning. Dessutom är det hög avgift på teknikfonderna.

Jag skulle inte kalla 5 år för långsiktigt. Riktigt långsiktighet ser jag som 10+ år.

På 5 år kanske sikta på 50% räntepapper och 50% aktier (aktiefonder). 100% aktier (aktiefonder) ser jag som för hög risk på 5 års sikt.

3 gillningar

Enkelt portföljförslag:

5års sikt: 100% Swedbank access Mix

10+ års sikt: 80% SPP aktiefond global, 20% Plus allabolag Sverige

4 gillningar

Hej och välkommen!
Tips, Läs eller lyssna,

Mellanriskportföljen har en bra och balanserad portfölj för 5års sikt.

Håller med om att det är lite klent diversifierat. Teknikfonder a är dessutom väldigt dyra i avgifter. Brukar hålla max 10% till sådana typer av branschfonder/spekulationer.

Om du ska ha pengarna redan om 5 år så kanske inte 100% aktier är det bästa alternativet. Det kan hända mycket på börsen både upp och ner. En enkel tumregel att komma ihåg är 10% aktier per år i sparhorisont. Resten lägger man antingen på sparkonto eller i räntefonder.

Några av mina favoritfonder för aktiedelen är:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1

Favoriten bland räntefonder är amf räntefond mix.

Tack för ditt svar. Kollade idag på the golden butterfly portföljen. Får sälja mina fonder och placera om lite då. Göra den så “säkert” som det går iaf.

Ska kolla upp dina tips. Tack

Kollade videon om golden butterfly. Ska kolla på den du tipsa om. Tack

Tack för tipsen. Får sälja fonderna och placera om pengarna