Fondportfölj 2023

Hej,

Jag är ny med fonder och har läst runt lite de senaste dagarna på Avanza samt hamnade in här på detta forum också. Kollade lite filmer på youtube gällande portföljer och andra tips.

Jag behöver hjälp med att bygga två olika fondportföljer till mitt sparande. Jag sparar 10 000 per månad och tanken är att 3-4000 ska gå till fonder och resten ska gå in på ett sparkonto för andra saker.

En portfölj ska vara till pensionen.( inom 30år) och en portfölj ska vara mer “tillgänglig” för uttag inom 5-10 år. Så som jag har uppfattat det inom ett par läsningar så är detta “bare-bones” för en portfölj:

Global index som te.x Länsförsäkringar
Sverige index
Tillväxtmarknad

Sedan så kan man addera andra saker som småbolag och specifika fonder te.x som branscher.
Nu har jag även snubblat in inom räntefonder då jag gick igenom fondlistan på Avanza och letade efter fonder med mindre “risk” - efter det så hamnade jag i räntefond-tråden här och blev helt galen. Utöver det så finns det investmentbolag-fonder som man kan lägga till samt att andra tjatar om avgifter medans andra argumenterar om att avgiften har ingen betydelse om det går bra för fonden.

Allt är en djungel för mig och jag pendlar mellan att ha 5 fonder på mitt konto till att jag går över till 10 stycken igen och byter hela tiden.

Hur skulle ni fördela dessa två portföljer samt procent? Tacksam för svar

Hej och välkommen! :slight_smile:

Portfölj för 5-10 år.

Alternativt Lysa 60/40 eller Opti 6-7

Portfölj pension

• 80% global
  • 10% Tillväxtmarknader
  • 10% sverige

Alternativt Lysa 100/0 eller Opti 9-10.

3 gillningar

Tack så mycket!

Vad anser du om räntefonder med pensionsparandet? Är det nödvändigt?

Kan man byta ut Captor Iris Bond till AMF Räntefond Lång på portfölj inom 5-10?
Lägre avgift.

Behövs ej anser jag. Möjligtvis mot slutet om man vill dra ner på risken.

Kan, kan man väl alltid. Lite olika fonder. Iris är global och väldigt lång duration samt endast statsobligationer.

Amf Lång är endast svenska obligationer samt företagsobligationer.

Men faller nog ändå inom kategorin “tillräckligt bra”.