Jag är ny här på forumet och tänkte börja med att presentera mig. Jag är 27 år gammal, jobbar inom spelbranchen och är generellt en väldigt försiktig människa, främst då jag försöker att leva ett liv med så lite stress som möjligt. Detta återspeglar sig tyvärr i min investeringsstrategi, som egentligen varit obefintlig senare åren. Eller rättare sagt, känslorna har tagit över allt för många gånger och gjort att jag valt att legat likvid vid allt för många tillfällen. Jag har följt forumet ett tag nu och känner att det är dags att ta ett steg vidare och göra något åt mina känslor, min strategi, och därav också mitt sparande!
Under åren har jag sparat ihop en summa pengar som ger mig ekonomisk trygghet i vardagen. Nu vill jag naturligtvis börja investera dessa medel på ett genomtänkt sätt, utan att behöva oroa mig alltför mycket över hur investeringarna utvecklas.
Just nu har jag en sparportfölj som jag är allt annat än nöjd med och jag skulle gärna vilja höra era tankar och få lite feedback. Jag började för ett tag sen investera mina likvida medel i mindre belopp för att motverka risken att sätta in allt i en peak. Det går dock rätt långsamt och är ytterst tveksam på om detta ens är en bra idé. Hur skulle ni göra i mitt fall? Har ni några generella tips på bättre fonder jag bör titta på?
Jag valde förresten att investera i alla Avanza Auto risknivåer (1, 2, 3, 4, 5, 6) eftersom jag tycker det är intressant att följa vilken som presterar bäst över tid. Dumt? Kanske. Roligt? Ja.
Bortse gärna från aktierna jag investerat i (förutom Latour och Investor möjligtvis), det är en sån liten del av min portfölj att dem inte ens är värda att diskutera om. Jag är som tidigare sagt ute efter stabila fonder som i praktiken sköter sig själva.
Tack på förhand, och trevligt att äntligen vara här!
Om du tänker spara över 10 år så hade jag valt att investera mer i Avanza Global som är en bra indexfond. Jag hade valt att investera mer i den än något annat och minskat ner bufferten då det känns som du har lite väl mycket där.
Jag skulle också föredra en bra och billig globalfond och DNB global är den främsta som jag och många andra här rekommenderar. Möjligen kan man också välja en renodlad USA-fond om man tror mer på USA, t.ex. Länsförsäkringar USA index.
Men absolut viktigast för dig är att sätta ditt kapital i arbete, nu har du merparten i ett sparkonto vilket inte är lyckat. Du har inte ens valt det bästa sparkontot hos Avanza så du borde direkt öppna ett Sparkonto+ hos Avanza men sedan köpa fonder för de pengarna.
Om det känns jobbigt att investera allt direkt och riskera att pricka en topp kan du vikta in kapitalet, köp regelbundet tills allt är investerat. Skulle börsen falla fortsätter du att köpa till lägre kurser.
Sparkonto+ där kan du få ränta upp till 3,80% obundet. Så ändra åtminstone din buffert till något konto där.
När det gäller att investera allt på en gång eller sprida ut över tid så kan du kolla denna tråd. Statiskt sätt kan det vara rätt allt på en gång. Känslomässigt kan det vara över tid. Fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Skulle rekommendera att du kör majoriteten av din portfölj i en global indexfond och utöver det så är ditt sparkonto på tok för stort.
Tumregel på sparkonto är att ha tillräckligt för 3-6 månaders utgifter som en buffert alternativt låta pengarna ligga på sparkonto om de kommer användas inom två år.
@Maximus Rätt i den meningen att det kanske känns rätt, för dig. Rätt i den mening att vi pratar avkastning, tidshorisonter och risknivå. Det är en annan femma.
TS: Jag håller med om det @Niklason skriver till 100%.
Känns som du har valt väldigt många fonder (avanza auto 1-6) helt i onödan. Du klarar dig med Avanza Auto 6 för långsiktigt sparande och sparkontot för buffert och kortsiktigt sparande.