Globala barnportföljen till pensionsspar

Hej,

Har börjat att intressera mig mer och mer för ekonomi och min kommande pension. Jag gillar den här bloggen och jag gillar fyra hinkar strategin för det gör det överskådligt för mig om mitt sparande. Jag har ett buffertspar på Avanza Sparkonto+ Jag har en mellanriskhink som jag tycker är full som jag har placerat enligt nybörjarportföljen. Nu vill jag sätta upp en passiv hink också. I denna hink tänkte jag inledningsvis placera 50 000 kr som jag inte tänkte röra förrän jag bli pensionär. Till denna tänkte jag koppla mitt månadsspar och i oktober nästa år föra över 50000 kr från ett bundet sparkonto. Jag är 50 år nu och är det dumt att skapa en 90/10 portfölj med ca 15 års sikt? Blir det för stort risk att jag inte kommer få tillbaka mina pengar om börsen går ner typ 50% som Jan har pratat om här på bloggen. Jag är inte mycket för att ta allt för stora risker. Bör jag sänka andelen aktier?

Hej Magnus!

Kul att du börjar få till din hink-strategi!

Dom 50000kr du tänker investera nu, rekommenderar jag dig att även månadsspara in då du inte verkar gilla hög risk!

Att investera i aktier är alltid förenat med hög risk, man måste räkna med att börsen kan gå ned 50% och tar 10 år att komma tillbaka, därför är en tidshorisont för 100% aktier minst 10 år för att inte förlora pengar.

Tycker du ska läsa lite olika artiklar för att hitta din investeringsstrategi och riskprofil som passar bäst!

Länkar några här nedan!

Finns ingen som kan berätta för dig hur du ska investera din pengar, så läs på och återkom gärna med frågor om det dyker upp något!