Hur ska jag lägga upp mitt sparande?

Hej,

Jag ska börja månadsspara privat till pensionen som ligger 25 år bort. Eftersom jag inte vet hur jag ska lägga upp mitt sparande så vänder jag mig därför till er mer kunniga med frågan; hur placerar du som har samma sparhorisont dina pengar och varför?

Tack på förhand.

Carl

“Basportföljen”
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

En riktigt bra, billig och bred portfölj!

Vill du hålla det superenkelt och bara ha en fond så rekommenderar jag Spp aktiefond global. Den är nog den bredaste svenska indexfonder som täcker in stora delar av världen.

1 gillning

Vilka för- och nackdelar är det mellan basportföljen och SPP-fonden?

Båda är riktigt bra. Basportföljen innehåller 4 fonder och avgiften blir nog någon baspunkt lägre än avgiften för Spp-fonden. Har dock inte räknat på det.

Det är en smaksak vad man tycker och känner. 1 fond som är väldigt bred eller 4 fonder som är väldigt, väldigt bred. Dessutom lite extra procent i Sverige i basportföljen.

Hur har du lagt upp ditt sparande och varför?

I mitt eget sparande är aktiedelen uppbyggd med samma fonder som jag skrev i inlägget ovan. Jag kombinerar sedan aktiedelen med både räntor och råvaror, olika mycket beroende på sparhorisonten. Men om du har 25 år i sparhorisont så räcker det absolut med 100% aktier.

Du kan läsa om mina portföljer här:

Finns även att följa här:
https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios

Tackar! Ska genast läsa.

Titta igenom detta avsnitt

Om du inte redan har gjort det, läs även igenom kom igång guiden.