Försiktighetsprincipen är värdefull. Det är en kittlande tanke att försöka avstå från börsen och vänta in den stora kraschen för att därefter gå in i börsen igen.
Om jag hade varit i dina skor hade jag dock inte bytt helt till räntefonder, däremot hade jag ökat räntedelen om jag inte redan sparar i statens Såfafond som ju ökar räntedelen automatiskt ju äldre spararen är.
Jag tänker att även om du går i pension vid 65 års ålder, är siffran 65 inte någon magisk brytpunkt, men jag tror inte att du tänkte så heller. Om medellivslängden för män är 80-85 år, så ska jag ju ha nytta av min pension i 15-20 år till efter den dag jag går i pension. Då kan man lika gärna ha pengarna på börsen och givetvis i räntefonder som krockkudde långt efter man har pensionerat sig.
Annars finns det ju bra externa räntefonder för PPM, t ex Spiltans räntefond, AMF räntefond lång osv, som man kan ha 50/50 fördelning på vad gäller aktiefond-del och räntefond-del.
Att parkera i räntor och få bästa avkastning är inte helt lätt heller, åtminstone enligt Morningstars artikel :
http://www.morningstar.se/guide/article?Title=sa-koper-du-ratt-rantefond&SelectedKeyWord=KWO1000037