Är det aktiv förvaltning? ![]()
![]()
Nej det är bara så att vissa alltid ger bättre ränta än andra.
Alla varnar för Hoist på trustpilot. De ägnqr sig tydligen åt etiskt oförsvarbar verksamhet. Det finns en anledning de lockar med högre räntor. Jag ska gå över till SBAB eller nån mer seriös och trygg aktör. Får nöja mig med 3% ränta.
Det är ditt eget val om du inte vill ha högre ränta. Så varför inte välja de andra som har högst då?
Pra Spar 4,10%
Froda 4,10%
Aldrig hört talas om dessa bolag. Håller mig nog till SBAB, Nordnet eller Avanza. Nischaktörerna känns inte safe. Bättre gå in i globalindex isåfall enligt mitt tycke eller köra Lysa med en mindre andel i räntefonder
Det är insättningsgaranti på alla så du är safe. Men om du inte vill så är det upp till dig.
Jag har haft nischbanker i många år och aldrig varit några problem.
Tack för din input och att du delar med dig av egna erfarenheter av nischbanker. För mig personligen känns det tryggare veta pengarna ligger hos en seriös qktör som avanza eler sbab. Då sover jag tryggare om nätterna samt minskar risken att mina pengar investeras för oetiska ändamål.
Ett annat företag som brukar vara duktiga att annonsera förändringar i förväg är Multitude bank (med insättningsgaranti från Malta).
Jag skriver detta för att tipsa om att det nu finns ett tidsfönster några dagar framåt för dem som är intresserade av säkrare sparande, speciellt fasträntekonton.
Både Hoist och Multitude flaggar nämligen om kommande sänkningar, och fram tills dess ligger deras nuvarande erbjudanden på nivåer som inte lär återkomma på ett bra tag. Några exempel:
- 6 mån bindning: 3,9% (Multitude, sänker snart till 3,6%)
- 12 mån bindning: 3,85% (Multitude, sänker snart till 3,4%) respektive 3,8% (Hoist, sänker snart till 3,4%)
- 24 mån bindning: 3,6% (Hoist, sänker snart till 3,2%) respektive 3,5% (Multitude, sänker snart till 3,1%)
Mer info finns på Räntor och bindningstider – Multitude Bank respektive Nyheter - hoistspar.se
Känns dock inte lika säkert med insättningsgaranti från stater utomlands. Litar mer på svenska staten än Malta. Finns det inget institut/bank med insättningsgaranti från Svenska staten som har hög ränta och där man kan få ut pengarna smidigt? Ett plus om de har en app samt månadsvis utbetalning av räntan
Har Froda någon app och månadsvis utbetalning av räntan?
Nej ingen app och betalar ut räntan årsvis. Välj hellre Morrow om du vill ha hög ränta och månadsvis.
Tack, ska ta och kolla in Morrow. Har just nu en mille på avanza men räntan där är 2.25% så går miste om nästan 2000 kr i månaden i ränta
Behöver du pengarna inom snar framtid? Om du inte behöver pengar på över 10 år så sätt gärna in dem på globala indexfonder. Du har lite mycket på sparkonto. En buffert är bra att ha men inte för mycket.
I min värld kan fasträntekonton ha lite olika funktion. Främst ger de en förhållandevis säker och stabil placering jämfört med aktie- och räntefonder. Dessutom med normalt sett högre avkastning jämfört med rörliga sparkonton (men med sämre likviditet vilket kan kräva multipla fasträntekonton med olika förfallotider eller motsvarande).
Många räknar med en sänkning av Riksbankens styrränta på 0,75 procentenheter inom det närmaste halvåret, vilket garanterat även kommer att påverka sparräntorna. En grov indikation på möjligt utfall kan fås genom jämförelse med dagens låneräntor med motsvarande bindningstid:
- 24 mån: Lån SBAB ca 2,96% <> Spar Hoist 3,6%
- 12 mån: Lån SBAB ca 3,02% <> Spar Multitude 3,85%
- 6 mån: Lån SBAB ca 3,37% under 3 mån därefter kanske 2,87% <> Spar Multitude 3,9%
Men just detta tidsfönster stängs redan nu på tisdag 3/12 för Multitude och nästa måndag 9/12 för Hoist.
Det här rådet hade inte varit vidare bra för 25 år sedan.
Min poäng är att det handlar om spekulation. Det går inte att veta ifall globala indexfonder kommer att vara en bra satsning idag bara för att det varit det senaste åren.
Du satsar i vad du vill. Jag väljer globala indexfonder då jag är långsiktig. Jag vet att historiskt inte spelar någon roll. Väljer man att ha allt på sparkonton så förlorar man på inflationen varje år.
Eftersom globalt aktieindex är kapitalviktat genomsnitt så är det också kapitalviktat snitt av aktiv förvaltning för avgifter.
Så om man har anledning att tro att aktier som tillgångsslag har långsiktig avkastning så är globalt index inte dåligt i alla fall.
Aktier som tillgångsslag har presterat avkastning i över hundra år.
Skulle inte kalla det spekulation och det är sannerligen inte baserat bara på 25 års historik.
Det är klart det är spekulation. Får vi en AI-bubbla-krasch imorgon så kommer globala indexfonders värde att minska katastrofalt inom några dagar.
Nej.
Det betyder inte att det är spekulation.
Ifall man i fredags köpte andelar i en global indexfond och en AI-bubbla brister på måndag, då definierar jag det som en spekulation som gick åt h-e.
Om du anser att spekulation är fel ord i detta sammanhang, så visst. Det finns säkert andra ord som kan användas men jag använder ordet spekulation.