Hej alla RT vänner! Jag såg att Coeli erbjuder sparkonto med ränta på upp till 4%. Enligt dem gäller den statliga insättningsgarantin också. Finns det några nackdelar med att flytta över sina sparpengar dit som i nuläget ligger på ett sparkonto hos avanza med 2.75% ränta? Funderar på att binda pengarna på iaf 3 månader då räntan väntas sjunka närmaste tiden. Vad är era tankar? Några som har sina pengar där eller vad rekommenderar ni för andra lösningar?
Välkommen till forumet och kul att du postade inlägg.
Jag brukar alltid rekommendera att kolla i Riksgäldens register och är de med där så brukar det bara vara att köra. ![]()
Där verkar Coeli vara med
Coeli Finans AB
Organisationsnummer 559417-4483
Följande kontoslag omfattas av insättningsgarantin:
Svenska kontoslag
- Sparkonto
- Transitkonto
Jag har en rätt bra slant där. Har inte haft några problem hittills.
Tack Jan! Jag såg att de hade fått dåliga omdömen på Trustpilot, så blev lite orolig. Läste i en annan tråd här i forumet om sparkonton att Moan nämndes. Alternativt SBAB till en något lägre ränta. Men om det är riskfritt känns det dumt ligga kvar hos Avanza med 2.75% ränta.
Tack för en fantastisk podd btw! Lyssnade på avsnitt 99 häromveckan och har börjat föra över delar av kapitalet till en global indexfond. Är 42 år så känner att jag tagit för lite risk hittills och därav gått miste om avkastning. Sitter med miljonen på sparkonto och vill få pengarna börja jobba åt mig utan att ta onödigt hög risk. Därav verkar globalindex mer safe och mindre volatilt än att gå in i andra aktiefonder.
Tack själv!
och grattis till att ha kommit igång med sparandet!
Ouuu. När jag läser detta så blir lite rädd. ![]()
![]()
Skillnad är från typ ”mycket hög risk” till ”hög risk”, men det är fortfarande hög risk. Så om jag får rekommendera, kolla även detta avsnitt:
Har ingen egen erfarenhet av Coeli men tyckte det var lite mystiskt att varken menyerna eller söksystemet på deras hemsida visade vägen till deras sparkonto. Kan vara jag som var slarvig, men jag fick ta länken från Compricer ![]()
Håller med dig att vi lär se fallande sparräntor framöver. Om du är inne på banksparande så blir naturligtvis bindningstiden kritisk. Några alternativ du kan fundera på:
- 4,09% rörligt (Hoist)
- 3,9% på 6 månader (Multitude, insättningsgaranti från Malta)
- 3,95% på 12 månader (Hoist)
- 3,8% på 24 månader (Hoist)
Har för egen del positiva erfarenheter av både Multitude och Hoist.
SaveLend ger 5.5% på 12månader.
Det är dock inte med insättningsgaranti och du har en motpartsrisk. Det har du inte på de andra kontona. Inte för att Savelend är dåligt, det är bara ett annat djur (har pengar på Savelend själv och de har sponsrat två avsnitt historiskt)
Dock utan insättningsgaranti.
Savelend:
Fast ränta
Kapitalet investeras i krediter, likt övriga investeringsprodukter på SaveLends sparplattform. Skillnaden är en form av vinstdelning för att du ska få en fast avkastning om 5,5 % på 12 månader. Skulle portföljen leverera en avkastning under 5,5 % skjuter SaveLend till kapital för att avkastningen ska nå upp till 5,5 %. Skulle portföljen istället avkasta över 5,5 %, behåller SaveLend den överskjutande delen.Ditt kapital
När du använder SaveLend Fast omfattas ditt kapital inte av den statliga insättningsgarantin men det betyder inte att ditt kapital är oskyddat om SaveLend mot förmodan skulle hamna på obestånd. Med SaveLend Fast investeras dina pengar i en rad olika lån hos flera olika låntagare, och det är dig och inte SaveLend som låntagarna är skyldiga att betala tillbaka pengarna till. Oavsett vad som händer med SaveLend har du som investerare alltså rätt att få återbetalningar och ränta som vanligt från låntagarna. Detta innebär också att det hos oss inte finns någon övre gräns på 1 050 000 kronor, som det gör för konton med statlig insättningsgaranti.
Tack men sparkonton utan insättningsgaranti är inte aktuellt för mig. Lägger hellre in pengarna i globalindex isåfall
verkar som många aktörer betalar ut räntan årsvis. Finns det några fler än Avanza som betalar ut räntan i slutet av varje månad istället?
Ja de rörliga sparkonton som betalar ut månadsvis:
Morrow bank
Lea bank
Multitude bank
Borgo
Qliro
Alla typer av rörliga på Avanza
+Nordnets eget sparkonto också.
Dock inte så hög ränta kanske men smidigt om man tänker skyffla in pengarna i nåt annat på Nordnet inom kort.
Ett plus i kanten för Hoist är att de brukar vara duktiga på att annonsera ränteförändringar 14 dagar i förväg. Nu senast flaggar de för lägre egna räntor från och med den 19 november (Nyheter - hoistspar.se).
Ja 4% rörligt är fortfarande riktigt bra.
Fast det kommer bara vara 4% i en vevka till om man inte binder pengarna. Har du någon erfarenhet av Hoist?
Vad menar du bara en vecka? De har nu 4,09% och de sänker till 4%.
Vi justerar följande sparräntor fr.o.m. tisdag 19 november 2024. Nya sparräntor blir:
– Sparkonto Flex 4,00% (-0,09% från nuvarande 4,09%)
Jag har haft Hoist sen 2009. Fungerar bra.
Jaha ok, de sänker till 4%? Jag trodde de skulle sänka med 0.5% som de flesta andra aktörer. Brukar inte de sänka med lika mkt som riksbanken sänkt styrräntan?
Nej det finns nischbanker som ligger bra mycket högre än andra. Hoist gör lite på sitt eget sätt. Det är bara att tacka och ta emot.