Delta i IPOs med eget bolag LEi nummer

Jag vill delta i en ipo med mitt aktiebolag då måste jag tydligen ha ett lei nummer på Avanza är för ipo asker Health

Nån med erfarenhet? Vart hittar man? Vad bör man tänka på? Vad kostar det?

Enkelt att googla fram vilka aktörer du kan köpa från, kostar några hundralappar per år. Har själv övervägt det men inte kommit till skott utan köper bara fonder med företagets pengar vilket inte kräver LEI. Det är nog bara att tuta och köra om du tror det är värt pengarna. Nackdel är ju att du måste se till att betala avgifterna så länge du har innehavet om du ska kunna avyttra det.

Jag registrerade mina bolag via leiservice.se. Kostade 1 995 kr för 5 år (399 kr per år). Ser lite dyrare ut idag dock, två år senare.

Finns det några nackdelar med det? Vad är syftet med det?

Utan LEI-kod kan en juridisk person inte handla med aktier.

Om man har kapitalförsäkring på aktiebolaget så behöver man inte lei nummer, eller?

Jo, du behöver LEI för alla börshandlade instrument. Undantaget är alltså fonder. Syftet är regelefterlevnad, ökad spårbarhet osv för att stävja marknadsmanipulation.

Skaffade just LEI-nummer för att kunna köpa en ETF.

Körde Bloomberg. Relativt enkelt. Billigt utan “bindningstid”. Samt registrerade på officiella listan över utgivare

LEI är en form av identifieringskod som fungerar globalt för att kunna identifiera juridiska personer när det handlar om handel med värdepapper.

/
S.
Redovisningskonsult
info@finanssaldo.se