Dum fråga kanske men vad menas med portfölj egentligen?

När jag ser folk skriva tex jag har en portfölj som ser ut si och så och en annan portfölj med detta osv.

Menar man då två olika konton, alltså två separata isk konton men som är till för att sortera olika sorters sparande? Tex fonder i en, utdelande aktier på ett separat konto osv? Eller vad är egentligen “portfölj”?

Jag räknar in allt kapital som är investerat i värdepapper. Men gissar att det kan finnas olika innebörder. :thinking:

Precis så använder jag ordet iallafall (olika investeringskonton) :blush:

1 gillning

En portfölj är bara en samling finansiella tillgångar, ett sätt att samla och organisera tillgångarna, ungefär som du samlar dina viktiga dokument/filer i fysiska pärmar eller i mappar på datorn. Det finns många sätt att organisera tillgångarna på, precis som med dina dokument/filer i pärmar eller mappar. Du kan ha alla tillgångar i en enda portfölj eller ha flera portföljer för olika syften, inriktningar eller med olika innehåll.

Portföljer behöver inte var kopplade till konton. Du kan sprida en portfölj över flera olika konton eller ha flera portföljer på samma konto, även om det kan bli svårare att hålla reda på tillgångarna med det tillvägagångssättet.

Vissa finansiella tillgångar, som t.ex. fastigheter eller fysiskt guld, har man kanske inte ens på ett konto, även om man kan se dem som en del av en portfölj.

7 gillningar