Hur gör ni ”proffs” och erfarna?
Gör ni en större engångsinsättning eller ( och) månadssparar där efter i de olika fonderna?
Eller sätter ni in ett större belopp o sen tickar det på utan att ni investerar mer?
Frågar pga att vi leker med tanken att man har 1500kr att sätta in per månad, har man då 5 fonder och uppåt så blir det ju inga jätte summor per fond så att säga:)
Jag har satt upp ett månadssparande (2st olika tillochmed) på avanza där jag valt vilka fonder jag vill köpa samt fördelning av dessa. Jag köper den fördelningen jag vill ha varje månad, det vill säga jag köper inte en fond en månad, en annan nästa månad. Det spelar ingen roll att det är en liten summa per fond varje månad. Du får samma avkastning på 100kr som 5000kr.
Vissa fonder har ett minsta köpkrav dock, men så länge du är över den gränsen är det inga problem att köpa alla fonder samtidigt med en liten summa i varje.
Jag har två ISK och 50% av det jag sparar går varje månad till respektive konto.
På kontot i Avanza sparas 50/50 (dvs 25/25 av originalsumman) i två olika fonder automatiskt. På kontot hos Länsförsäkringar kör jag lite “momentumtänk” och sätter in slanten på den av den handfull fonder jag har som jag tycker tillfälligt dippat eller som har bra fart och behöver mer.
Tillägg: Jag har alltså aldrig kontanta medel på mitt ISK längre än ett dygn eller två.
Månadssparar automatiskt varje månad. Skulle jag plötsligt få tillgång till en större summa pengar så skulle jag göra en engångsinsättning med allt och sedan fortsätta månadsspara som vanligt.