Feedback på sparande och portföljer

Hej,

Jag försöker spara ganska mycket varje månad och har börjat få stort intresse för börsen, aktier och fonder generellt sätt. Har idag ett gäng olika portföljer och vill mestadels ha feedback på sparandet, om det är något som saknas eller om det är för hög risk. Målet med sparandet är att bli ekonomiskt fri på sikt. Jag vet att jag borde utveckla nedan lite mer men vill mest bolla med någon då jag känner mig lite ensam kring sparandet. Finns det andra fonder att titta mer på? Bör jag förenkla några portföljer eller ta bort något?

Avanza 4 st ISK: Tanken är att dessa portföljer kan jag sälja och ta av och göra lite vad jag vill med. Lägger in ungefär 10/mån blandat över dessa, men nu har jag stor kassa.

Swedbank: 1 st ISK Privat pensionssparande, detta rör jag idag inte utan månadssparar endast. 5000/mån.

SEB: 2 st ISK, varav ena är tjänstepensionen från företaget och den andra portföljen är löneväxling (2000 ungefär) då jag bara får 2500 i tjänstepension per månad.

Lysa: 1 st ISK, denna rör jag inte heller och sparar till framtida eventuella barn. 2000/mån
Skärmavbild 2023-12-08 kl. 13.47.48

Mvh