Målet är att spara till pension och jag har följt tycker jag dina hinkar i mina tankegångar. Jag har buffertkonto 75 000, Lysa 6000 kr/mån . När det gäller Nämnda portfölj på Avanza har det varit lite av en lekhink som jag behöver få struktur på för maximal vinst. Jag har haft fler fonder som jag skurit ner till 9 och nu behöver hjälp att strukturera. Detta konto ska vara kul att följa veckovis och kolla läget , har inte haft något direkt resonemang annat än att de ska komplettera varann.
Tack för återkopplingen, det gör det mycket lättare. Tittar man utifrån ett lekhinksperspektiv så tycker jag det ser bra ut. Jag började skriva på ett svar men suddade sedan ut det, ett gott tecken.
Det enda man skulle kunna säga är att jag hade sänkt Tillväxtmarknadsfonden till 10 000 kr. Sedan hade jag nog lagt de pengarna på Coeli Global Selektiv (deras mål är 15 % per år i årsmedelavkastning, lite högt i min mening, men de har ju lyckats) och SEB Hållbar Sverige Index.
Eventuellt hade jag hållt ca 10 - 15 000 kr för att kunna göra korta spekulationer i börsintroduktioner. Det är inte en strategi som ger en procentuell avkastning på hela portföljen, men kan ge några tusenlappar här och där. På den här nivån i portföljen gör det ändå skillnad.
Ja, det är mina tankar. Lycka till med ditt sparande!
Jan
PS. Räknar minuterna innan @Jacke77 kommer och rekar Plus Allabolag Sverige…