Fem år till pensionen, hur ska man tänka angående privat pensionssparande?

Om man har fem år kvar till pension och i nuläget har sina privata pensionspengar i mestadels aktiefonder, bör man då sälja av aktierna och ha en större del av pengarna i räntefonder i stället. Eller ska man helt enkelt sätta dem på ett vanligt bankkonto? Jag vet att det inte är en lätt fråga men risken finns ju att vi får en nedgång som kan bli svår att hinna hämta upp.

Jag frågar åt en bekant och han har Swedbank och vill inte byta bank, de enda räntefonderna som verkar ok i deras utbud är Spiltan Räntefond Sverige och SPP obligationsfond.

Jag funderar på om det bästa skulle vara en defensiv portfölj med ca 30% aktier och 70 % räntor, så att pengarna har chans att växa till sig lite men inte till för stor risk. Nåt sånt här:

• Swedbank Robur Access Global 20%
  • Swedbank Robur Access Sverige 10%
  • Spiltan Räntefond Sverige 35%
  • SPP Obligationsfond 35%

Vad tror ni om det?

Jag tycker det låter klokt och sunt. Kan rekommendera Jonas Lindmarks krönika på Morningstar. Han är i deras ålder.

Hmmm man kanske ska sälja räntefonderna i permanentportföljen då Jonas Lindmark säger att kronan kommer att stärkas och överträffa pessimisterna.

Ligger farligt nära att spekulera om framtiden. Skulle inte rekommendera just den delen av resonemanget. ??

Tack för svar!