Size
19 Februari 2025 09:23
1
Hej.
Har länge hjälpt mina föräldrar att förvalta deras pengar.
Haft majoriteten i globalfonder, sverigefonder, småbolag och investmentbolag.
Nu börjar de närma sig pensionen och vill börja dra ner risken, och då eventuellt allokera om till lite mer räntor och annat.
Har ni tips på hur jag ska tänka? Tips på räntefonder? Som sagt 5 år tills pensionen.
SNS
(SNS)
19 Februari 2025 09:28
2
Size:
Tips på räntefonder?
AMF Lång
AMF Mix
Storebrand Obligation A SEK
1 gillning
MattiasA90
(Mattias Andersson)
19 Februari 2025 09:31
3
Här har du forumets bästa tråd med tipps och förslag om olika räntefonder och hur man kan tänka kring dessa
I detta inlägg beskriver jag ett pedagogiskt ramverk på 3 nivåer, för ränteallokeringen i en portfölj. Ramverket är inspirerat av detta inlägg och diskussionen i 100% räntor modellportfölj-tråden . Förhoppningen är att räntor inte längre ska upplevas som svårt efter detta!
Ju högre nivå som uppnås, desto mer möjlighet finns till anpassning, vilket innebär större sannolikhet att räntorna kommer tillgodose behovet för din specifika ekonomiska situation.
Detta inlägg uppdateras kontinuerligt med i…
5 gillningar
Chris58
(Christer)
19 Februari 2025 20:39
4
Spiltan har också vettiga räntefonder.
Tänk dock på att om du räknar med 20 år som pensionär och med 5 år kvar till pensionen så är din placeringshorisont i snitt 15 år. Ta inte bort all risk!
3 gillningar
Size
21 Februari 2025 06:29
5
Tack för tips. Är generationsfond ett vettigt alternativ? SPP generation 60-talist tex?
1 gillning
Tänk på att de inte ska ta ut ALL pension om 5 år. Deras pensionsuttag kanske görs under 10-20år så man får liksom väga in det när man tänker på tidsaspekten. (Dvs man kanske inte ska vara FÖR defensiv i sitt tänk)
1 gillning