5 år kvar till pension hur placera pengar

Hej Har 5 år kvar till min pension,och är lite ororlig

Hhar lite sparade pengar . Såg din kalkylator att man kan tex placera en engångs summa och sen månadspar så blir det ränta på ränta effekt om man placerar i en axtiefond.

Kan inget om placeringar, är det enligt dig ett bra sätt att få pengarna att öka lite.

Mvh

Charlotte

Hej!

Först och främst kan du läsa Jans artikel om pension överlag, ger en bra förståelse.

Det stämmer att man i en aktiefond kan få ta del av ränta på ränta och därmed högre ökning av pengarna, behöver du pengarna om fem år är det dock för hög risk att lägga allt i aktiefonder. Beroende på när du tänker att pengarna du sparar skall användas rekommenderas lite olika sorters sparande.

Nybörjarportföljen kan vara ett alternativ.

• Passar på tidshorisonten 4 – 6 år
  • Risk är mellanhög, jag skulle bedöma den till 4 av 7
  • Den förväntade avkastningen är ca 5,5 procent per år
  • Passar oerhört väl för månadssparande och att komma igång med
Den här portföljen är en ”lagom” portfölj med en balans mellan risk och avkastning.

Mer om den kan du läsa här: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-balanserad-fondportfolj/

Nu blir det mycket läsning, men tänkte tips om en tredje artikel som är bra att läsa. Fyra-hinkar-strategin beskriver hur man bör tänka med fördelning av sparande över olika horisonter osv.

Hälsningar
Elin

Jag skulle vilja säga så här att har du 5 år kvar till pensionen och du planerar att använda det mesta av pengarna om ca 5 år, är det för stor risk att ha pengar på börsen, åtminstone i stora summor.

60/40 portföljen skulle jag personligen modifiera till t ex 20-25% aktiefonder och resten i räntefonder. Avkastningen kanske inte blir lika rolig men hellre det än att vara med om en stor börskrasch precis i samband pensionen.

Med det sagt, kan man ju tänka sig att ha en mindre mängd pengar (pengar som du kan avvara och inte behöver använda på ett tag) för att skapa en ytterligare portfölj där aktiefonderna uppgår till t ex 60% eller mer och resten i räntefonder.