Göra om portföljen

Hej!

Jag har följande portfölj:

Men jag känner att Investor stått och stampat ett bra tag nu (Ingen utveckling på nästan ett halvår) och funderar på att byta ut den mot något annat. Funderar eventuellt på Storebrand USA A SEK.

Jag vill gärna ha input från andra!

Är du långsiktig?
Varför gjorde du dina val från början, skulle du köpt idag?

1 gillning

Min sparhorisont är ca 2-4 år, tills jag har råd med hus. Jag skulle gjort valen igen, då de har varit välpresterande, men börjar svikta lite i tron på Investor.

Men de andra två Globalfonderna känner jag mig trygg med. Just med den exponering som medföljer från dem.

Om min sparhorisont är på 2-4 år hade jag inte haft mina pengar på börsen.

3 gillningar

Men den sparhorisonten så har du för hög risk i min mening. Jag hade kört med en 50/50 portfölj eller t.o.m. större räntedel. Tänk 10% aktier per år. Resten i räntefonder eller sparkonto.

2 gillningar

Det är självklart alltid en risk med investeringar, men utanför börsen vet man ju säkert att man inte får någon avkastning.

De innehav jag har är ju relativt säkra, men finns det några andra specifika fonder/aktier som ni kan rekommendera?
För att låta pengarna vara utanför börsen medans man sparar till hus är för mig inget alternativ.

Dock uppgav jag felaktig tidshorisont.
Utanför börsen är 3.5 år spar.
På börsen med ungefärlig liknande utveckling är 2 år.

Men planen är inte att köpa hus och lägga ner sparet, jag kommer fortsätta spara på samma vis efter. Så utifrån det perspektivet är väl sparhorisonten 10-25 år, med en nedgång vid husköpet.

Men tanken är väl att kapitalet som du lagt på börsen ska användas för att köpa en bostad även om du kommer att fortsätta att spara?

Det innebär att ditt framtida kapital sparhorisont är 10-25 år
inte din nuvarande sparhorisont.

Visst, du kan ha pengarna på börsen och ja du kan få högre avkastning där än på tex sparkonto.

Men risken finns att börsen rasar med säg 40%. Då kanske du tappar möjligheten att köpa huset.

Jag tror hinkprincipen hade passat dig bra. Med en bufferhinkt. Och en hink för mellanlångt sparande (tex huset). Och sen ett långsiktigt sparande för ditt kontinuerliga sparande.

Hur ser era sparanden ut?

Allt som jag inte behöver på mer än 10 år har jag på globala indexfonder.
Buffert har jag på sparkonton.

Vilka globala indexfonder?

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Jag har det mesta innehavet i Länsförsäkringar Global Index.
Lysa bred har jag lite i.

Sen har jag max 10% i den så kallade lekhinken.
Swedbank Robur Technology A
DNB Teknologi S
AMF Aktiefond Nordamerika

2 gillningar

Ett halvår är en kort tid och det är sällan en bra strategi att hoppa över till något som redan står på topp.

Vad är “lite”? :sunglasses:

Mindre än 4%