Jag vill helst ha bara två fonder, då jag är ung kan jag ha lite högre risk då jag ska ha detta i 10 år minst. Några tips på vilka fonder jag borde behålla eller byta till?
Har nämligen ca 30 000kr extra som jag ska lägga in och vill göra ett bra val
Eftersom du vill ta högre risk än vad forumet förespråkar. Hade jag behålly teknik och bytt de andra till fastighetsfond. Tex plus fastighetsfond som har låg avgift
Om jag vore du hade jag förmodligen förenklat ned det till
80-90% Global indexfond, t ex LF Global index
10-20% Sverige indexfond, t ex Plus allabolag Sverige index
alternativt haft kvar en liten del Spiltan Aktiefond investmentbolag om du tror starkt på just investmentbolag.
Gällande global index, när jag tittar på grafen med lf usa index och LF global index så har de båda typ samma utveckling kurva. Är det inte bättre med usa index då den har högre avkastning?
Det är väldigt enkelt att leta bakåt i historien och hitta fonder eller enskilda aktier som preserat väl. Att hitta ett värdepapper som kommer prestera väl framgent är något helt annat.
Anledningen att välja en global indexfond och inte bara koncentrera dig på en världsdel är att du sprider risken och diversifierar. Du kan inte veta om USA kommer att gå bättre eller sämre än resten av världen de kommande åren.
Tack så mycket, men är det mest värt att jag säljer av mitt innehav i usa index och lägger set i global? Eller borde jag ha kvar det då jag gått typ plus 500kr och börja investera i global framöver
Egentligen är det väl renare och ger bättre överblick om du rensar ut slattarna.
Pengar har inget minne så om du har gått plus eller minus spelar ingen roll (förutom om du har fonderna på ett aktie- och fondkonto så att en försäljning utlöser en reavinstskatt).
Alltid lätt med facit i hand. Faktum kvarstår att absolut ingen kunde förutspå framtiden. Allt är bara (mer eller mindre) kvalificerade gissningar i slutändan
Sant. Men vi har facit på vad tex lf global har i usa. Hur mycket och vilka bolag. Så länge det inte ändras, och om dessa monster företag som Apple, Microsoft, Amazon osv fortsätter gå bra de kommande 10 år. Så finns det stor risk att historien upprepas. Så klart ingen garanti.