Hållbara fonder och avgift

Hej, jag försöker ha en ganska hållbar fondportfölj och undrar om det en dålig idé att ha lite i flera fonder och om jag ska satsa mer i dem som har lägre avgift? Om jag t.e.x. ska ta bort OPM global quality companies (med avgift på 1,33) och satsa på andra som SKAGEN global som har lite lägre avgift, men också har min hållbarhetsstämpel. Jag har även CB save Earth fund RC, nordea klimatfond BP SEK, öhman etisk emerging märkets A, öhman etisk index pacific, spp grön obligationsfond A, SPP global plus och några andra inte/mindre hållbara för att få rätt spridning och efterlikna nybörjarportföljen. Man skulle kunna säga att dem flesta hållbara fonderna ligger i min “lekhink”.

Tycker det är svårt att hitta hållbara och etiska fonder med låg avgift, har ni några tips på sådana?

Hej Anneli!

Tyvärr svårt att få en billig hållbar portfölj, däremot har Lysa ett bättre alternativ iaf för just hållbara portföljer!

Hej.

50% Avanza Usa

50% Avanza Europa.

0.17% i avgift.

Lycka till.

Mvh.jack