Hjälp mig med min portfölj och funderingar

Jag har ca 500k som jag tänker investera på lång sikt, kan klara mig utan dom i åtminstone 10år.

1. Av dom 500k så har jag haft ett månadssparande sista åren som ca 100k på opti och lysa,

a) Man bör väl välja bort opti som har högre avgift.
b) Om dom ska vara kvar i portföljen så får man inse at det är globala fonder, om det är oroliga tider i Usa framåt så är det med dom svårt att välja andra regioner.

1. Jag är kund hos länsförsäkringar, har haft möte med deras rådgivare och investerat 300k i deras Länsförsäkringar Bekväm Fond Potential A, till en avgift på 1,6% , är detta en hög avgift, eller i linje med andra storbankers liknande fonder?

2. Om jag förståt det rätt så erbjuder avanza och och nordnet, kostnadsfria konton upp till 50k, och då kan man väl se som att antingen så försöker man

a) få ner sina avgifter så mycket som möjligt genom att köpa fonder där och låta dom vara, under 50k
b) odla sitt intresse i ett av kontona och vara mera aktiv, givetvis med insikten att det kan svänga rejält.

Ber om ursäkt för väldigt rörigt inlägg… Men grundfrågan är alltså placeringar på +10 år sikt och hur man ska se på avgifter, typ så…

Välkommen till forumet! Om du inte redan visste det så är majoriteten av medlemmarna här ivriga förespråkare av billiga (>0.4% avgift, men helst runt 0.2), passiva, globala indexfonder och du får räkna med svar i den riktningen.

Jag råkar vara av samma åsikt :slight_smile: Så min rekommendation är att istället för denna extremt dyra fond, välja en global indexfond, varför inte Länsförsäkringar Global index? Annars brukar DNB Global vara ett återkommande tips här på RT, givet att den inte har hängt på exkluderingstrenden som många andra stora fondbolag har gjort (tyvärr även LF…). Men att få ner avgifterna är en mkt viktig del i ditt långsiktiga sparande!

Om du inte redan gjort det, lyssna eller titta på avnsitt 99

Lycka till!