Hej, skulle vilja be om lite råd, har jag gjort rätt eller är detta kaka på kaka?
Har börjat spara på Avanza Auto 5 samt Länsförsäkringar global index och spiltan aktiefond investmentbolag. Bör jag ta bort någon eller lägga till någon?
Ska jag lägga in lika mycket på varje fond en gång i månaden?
Har tänkt lägga in i runt 10år.
Med vänlig hälsning,
Jessica
Jag hade tagit bort avanza auto 5 och antingen satt dom i de andra eller avanza global.
Frågan är om du vill ha ränte aktier?
Sedan är frågan hur mycket risk du vill ta
Tusen tack för svar! Det var det jag ringde upp och frågade Avanza, om jag skulle byta till global men de kunde ju såklart inte ge några råd. Jag är alltså helt ny på det här, försöker samla information och lära mig ,så om jag får fråga så undrar jag om inte Avanza global är liknande Länsförsäkringar global index och är det dumt att ha ränteaktier? Som sagt, är väldigt okunnig än så länge…
Kan tänka mig att ta hög risk på någon fond och mindre på någon annan =)
Eftersom du är ny så är det enklaste man kan göra är och spara i global eller lysa. De flesta global går än så länge bättre än lysa och baserat på de sista 5 åren presterar de bra. Såklart ingen garanti för framtiden.
Sedan finns det lite högre risk som tex usa fonder som gått nästan dubbelt så bra. Men då får man vara mer aktiv och hålla koll på land och företag om man skulle behöva byta ut dom osv.
Så med andra ord. Lite jobb och bra avkastning. Lysa och global.
Högre avkastning =mer jobb och stress
Men en fond med högre risk som många experter prisar är tex amf aktiefond Nordamerika.
Inte så länge sedan hemsidan spararna hade den som en av sina “fond att alltid ha” lista.
Ränte aktier är mer för dom som är i behov av sina pengar inom snar framtid. Typ 2-5 år.
Men imed din spartid är 10 år är det avkastningsvis bättre med 100% aktier.
Avanza global och länsförsäkringar global är så gott som likadan. Avanza något mindre avgift och länsförsäkringar lite högre avkastning.
Ok, tack! Jag förstår att det inte finns några garantier men om jag byter över till Avanza global och behåller de två andra fonderna så är det en bra riskspridning? Eller bör jag ta bort Länsförsäkringar eftersom den liknar Avanza global? Har tänkt lägga undan runt 10000 i månaden. Återigen, jättetacksam att du tar dig tid att svara =)
Vissa här kommer säga ha allt i en för att göra det enkelt.
Själv anser jag att det kan vara bra och sprida det på 3 om att ifall någon av dom lägger ner.
Man blir inte av med pengarna. Men kan ta lång tid innan man kommer åt dom
Jag förstår ditt tankesätt och det låter ju sunt. Har kollat in AMF Aktiefond NordAmerika nu också. Tack för alla tips, kommer göra lite förändringar=)
Hej!
Vad bra att du har kommit igång med investeringar!
Innan du bestämmer dig helt för hur du vill fördela och investera dina pengar kan jag rekommendera att du kollar in följande avsnitt:
I avsnittet tas många grundläggande frågor upp när det gäller investeringar och sparande. Flera av dina frågor berörs också där.
Jag skulle hellre köpa Länsförsäkringar Global Index än Avanza Global.
Länsförsäkringar Global Index 1217 aktieinnehav, total avgift på Avanza 0,23%.
Avanza Global 816 aktieinnehav, total avgift på Avanza 0,09%.
Avanza Global har bytt index och inriktning så lite osäkert på hur den nu är.
Du väljer själv vilken du vill ha.
Tack Thomas!